Mästarnas hockeyis blir till hyllningsöl

Coors Light har gjort öl av den is som Tampa Bay Lightning spelade på när det vann Stanley-Cupfinalen. Foto: Pressbild.

Tampa Bay Lightning tog hem Stanely Cup-finalen i ishockey. Nu hedras laget med ett eget öl bryggt på isen man spelade på i den sista matchen.

 

Säga vad man vill om de största ölföretagen i USA, men ibland spar man inte på krutet när det gäller sätt att synas och få uppmärksamhet.

När Tampa Bay Lightning spelade den femte och sista Stanley Cup-finalen mot Montreal Canadians samlade Coors Light in den is som skrapades bort från planen under matchen. Den isen kördes sedan till Colorado för att renas och sedan bli en del av ett öl som är en hyllning till mästarna.

– Som officiell ölpartner till Tampa Bay Lightning är vi stolta över att kunna fira andra raka titeln genom att ge fansen en direkt smak av den action som utspelade sig, skriver Coors Light i ett pressmeddelande.

Givetvis lär ölet inte skilja sig i smak från vanliga Coors Light, men de specialdesignade burkarna lär förstås sälja bra i Tampaområdet.

12 juli är det premiär för ölet och det kommer att säljas på utvalda barer i staden på Floridas västkust.

Det har också tagits fram speciella crowlers som markerar Tampa Bays seger i NHL-slutspelet.

Molson Coors lägger många miljoner på olika marknadsföringsprojekt varje år. Kampen om att locka de idrottsintressrade öldrickarna är hård och alla de stora ölföretagen slåss om att komma in på arenor och att vara ölsponsorer till ligor som NHL, NBA och NFL.

Även Budweiser har valt att hylla mästarna med ett öl, här handlar det om en flaska med specialdesign och ölet har fått det fyndiga namnet Bud Lightning.