Lärorikt första år – Hedda tror på ett lyft

Hedda Spendrup har lärt sig mycket under året och ser ljust på framtiden för Omaka. Foto: Ronny Karlsson.

Spännande, svårt och lärorikt. Så beskriver Hedda Spendrup processen med att starta ett bryggeri mitt i en pandemi. Men nu börjar det se betydligt ljusare ut.

 

Det var efter sommaren i fjol som Omaka öppnade dörrarna. Bryggeriet kompletterades med en restaurang och pandemin tillsammans med olika restriktioner har varit en utmaning.

– Det har varit spännande, svårt och lärorikt under den här tiden. Det har varit en berg- och dalbana känslomässigt, säger Hedda Spendrup.

Antalet gäster har förstås påverkats av restriktionerna, och stundtals har det varit tufft.

– När vi öppnade var det fullsatt och då var det mycket som var positivt. Sedan kom de hårdare restriktionerna och då dog det ganska mycket.

Från jul och fram till 1 juni var det stängning 20.30 som gällde och det har förstås gjort att intäkterna inte blivit som man hade hoppats.

– Vi har ändå lyckats med att hålla nere kostnaderna ganska bra. Vi har lyckats väga upp de minskade intäkterna på ett ganska bra sätt.

Men nu börjar det att se ljusare ut igen.

– Redan innan det blev stängning 22.30 märkte vi av att vi hade fler gäster och det är så kul att se hur det har förändrats under de senaste veckorna, säger Hedda Spendrup.

Omaka kommer att ha sommarstängt i juli och då ska man ladda batterierna. Målet är att köra med full fart igen i augusti.

– Då hoppas jag att vi ska kunna börja leva fullt ut igen.

Hedda Spendrup är nöjd med de senaste veckorna och tror på en bra höst.

Bryggverket på 1000 liter har använts flitigt den senaste tiden, då det blivit fem till sex bryggningar per vecka. Hedda har sedan tidigare Sara Norberg anställd och nu finns även Daniel Sjögren på bryggeriet.

– Vi kommer att behöva anställa en person till, jag hinner inte med administration och annat som det är nu, säger Hedda Spendrup.

Omakas öl finns på Systembolaget, men det är inte tänkt att vara den stora säljkanalen. Det är en strategi som skiljer sig från många andra bryggerier.

– Jag tror att restauranger blir det stora för oss, vårt koncept är ju att matcha öl till mat. Vi vill komma in på krogar som har ett bra matkoncept.

Ett spännande samarbete görs med Tommy Myllymäki och hans Aira på Djurgården. Där har det bryggts en gose med citrontimjan, ingefära och alger.

– Den ska finnas här hos oss och på Aira.

Ettårsjubileet närmar sig och även om förutsättningarna hade kunnat vara bättre så ångrar inte Hedda Spendrup något av den satsning som gjorts.

– Det känns rätt att ha tagit den här vägen och vi har fångat de konsumenter som vi ville fånga. Vi har många gäster som säger att de inte dricker öl, men som lär sig när de är hos oss, säger Hedda Spendrup.