Ölduon: ”vi kan inte vara i samma rum”

Bildspel

Bild 1 av 3

Marcus Tybell och Marcus Hjalmarsson har en relation som leder till en del konflikter. Men också skapar framgångsrika företag.

 

De är kollegor och goda vänner. Men också osams oftare än de flesta. Marcus Hjalmarsson och Marcus Tybell har en relation som verkligen har högt i tak.

Redan när jag bokade in den här intervjun kändes det spännande. Under ett telefonsamtal med Marcus Hjalmarsson presenterade jag idén och fick då snabbt svar.

– Det går inte, vi kan inte vara i samma rum, sade han.

Lite var det på skämt men det finns också en del sanning i det. De båda kompanjonerna är nämligen inte överens speciellt ofta.

– Det är en otroligt dynamisk relation men visst hettar det till ibland och vi blir osams, säger Hjalmarsson.

Till slut blev det ändå en intervju och de båda Marcusarna satt faktiskt i samma rum.

De lärde känna varandra via Pontus Wallman, som numer jobbar på Stigbergets Bryggeri. Marcus Hjalmarsson hade startat Brewski och Tybell var exportchef på ett större företag, men hade också startat försäljningsbolaget BeerMe.

Nu driver de tillsammans de båda företagen och är också duon bakom succéfestivalen Brewskival.

Alla satsningar går fort framåt och är framgångsrika. Men vägen dit är inte alltid spikrak.

– Vi utmanar varandra ganska mycket, säger Tybell.

– Han är en av mina bästa vänner men också min fiende när han stoppar planer som jag har, säger Hjalmarsson.

Marcus Hjalmarsson är en idéspruta och har nära mellan tanke och handling. Han säger själv att det inte alltid har varit det bästa sättet att jobba.

– Det har inte funnits någon som stoppat mig tidigare och jag har gått på en del minor. Men det händer inte lika ofta länge. Nu har jag en person som redigerar mig, säger Hjalmarsson.

I bland stoppas projekt och i bland genomförs dom. Men det mesta som genomförs har blivit framgångar. Brewskival är ett sådant exempel.

– Jag hade en idé om en festival hos oss i Helsingborg. Jag presenterade den i april i fjol och festivalen skulle vara i augusti, säger Marcus Hjalmarsson.

Idén hölls tillbaka av Marcus Tybell men i juni vann Hjalmarsson och festivalen fixades till i rekordfart.

– Jag vet inte hur det gick till men det var otroligt mycket jobb, säger Tybell.

I slutet av augusti genomfördes Brewskival för andra gången och 6000 besökare provade öl från över 70 bryggerier.

– Jag hatade festivalen i somras när vi hade att göra med över 70 olika starka viljor på bryggerierna. Men till slut löser sig saker och vi är väldigt nöjda med festivalen, säger Tybell.

I takt med att de lärt känna varandra bättre är konflikterna något färre, men de finns där ändå ganska ofta.

– Jag hittar på mycket saker och jag tycker att han stoppar mig för ofta. En del gånger trycker vi på knappar som gör att det gör ont, men 99 procent av gångerna går det bra, säger Hjalmarsson.

De olika personligheterna och dynamiken mellan de båda leder onekligen till många bra beslut och satsningar. Brewski kommer att landa på en årsproduktion på 500 000 liter i år och är ett av Sveriges mest uppskattade bryggerier.

– Jag har lärt mig att jag måste lyssna på Tybell i bland, men jag gillar också när det blir lite dramatik, säger Hjalmarsson.

Marcus Tybell är bosatt i Spanien och de båda kollegorna ses inte i verkligheten så jätteofta. Det kanske har varit bra för deras relation.

– Det funkar mycket bättre när vi pratar på telefon, då kan vi ta snabba beslut ganska ofta, säger Tybell.

Samarbetet fortsätter och det är ingen vild gissning att det blir fler konflikter och meningsskiljaktigheter. Men i grunden finns en stark vänskap mellan de båda, och den gör att de klarar av de påfrestningar som blir på deras relation.

– Tybell är en perfekt motpol för mig, avslutar Hjalmarsson.