Karin jobbar för sund relation till alkohol

Karin Hagman vill se en fortsatt utveckling där alkohol handlar om smaker och inte om fylla. Foto: Ronny Karlsson.

Hon älskar alkoholfri öl, men har inget emot att dricka en starkare öl heller. Karin Hagman är vd för IQ och jobbar med att få svenska folket att dricka alkohol på ett klokt sätt.

Hagman har jobbat med kommunikation hela sitt liv och har bland annat varit kommunikationschef för fackförbundet Kommunal.

Nu är det IQ som gäller, och hon trivs i sin roll.

– Jag vill jobba med sådant som påverkar människors vardag och det gör alkoholen. Alla påverkas på något sätt och jag lockas av frågor om hur man dricker utan att påverka sin omgivning negativt, säger hon.

IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget, men Karin Hagman är mån om att låta verksamheten leva sitt eget liv.

– Det är viktigt att vi har en egen röst. Sedan är det såklart bra om de vill ha oss kvar, vi är en del av det informationskrav som regeringen har på Systembolaget, säger hon.

Smaker viktigare

Hagman har noterat hur antalet bryggerier i landet växer hela tiden. Hon tror att det kan var en positiv bit i svenskens förändrade förhållningssätt i till alkohol i dag.

– Vi dricker inte på samma sätt för att bli fulla längre utan man dricker för att man är intresserad av smaker. Det är en viktig skillnad.

Hon tycker att svenskarna generellt sätt är på rätt väg när det gäller att hantera alkohol. Samtidigt pekar statistiken och nya undersökningar åt lite olika håll.

– Vi dricker mindre och framför allt dricker vi mindre starksprit. Samtidigt är vi mer tillåtande när det gäller att dricka alkohol mitt i veckan eller när det är barn med.

Viktigt att ha koll

Karin Hagman och IQ jobbar inte för ett nyktert Sverige, utan för ett Sverige där problemen med alkohol ska bli mindre.

– Det är viktigt för oss att prata om attityder och att få människor att förstå att man påverkar sin omgivning med alkohol. Det är viktigt för alla att ha koll på hur mycket man dricker.

En utveckling som är intressant är hur ungdomar förhåller sig till alkohol. Det dricks betydligt mindre alkohol bland ungdomar, och den första kontakten med alkohol sker lite senare i livet.

– Det är en enorm utveckling där tonåringar i större utsträckning väljer bort alkoholen. Förr var det de coolaste i klassen som drack alkohol på helgen, men så är det inte alls längre, säger Hagman.

Hon har själv inga problem med att dricka alkohol ibland, men säger att hon i och med det nya jobbet har dragit ner på konsumtionen.

– När det gäller öl så gillar jag det, men är ingen konnässör. Jag tycker också väldigt mycket om alkoholfri öl, den har ju blivit jättegod och har utvecklats mycket.

Alkoholfri öl

Just den alkoholfria ölen tror Hagman har ett stort värde i sociala sammanhang.

– För många är det svårt att gå med på en after work om de inte tänkt att dricka alkohol. Man struntar hellre i att gå då, för att sitta med en cola är kanske inte så kul. Men med goda alkoholfria öl är det lättare att vara med och känna sig som en i gänget. Många företag bygger en del av sin kultur på sådana kvällar och det är tråkigt att inte vara med.

Hon vill att företagen ska lära sig mer om alkoholen och fundera på hur den kan påverka såväl personal som företagets utveckling. Det gäller både företag där det konsumeras alkohol vid fester, och hos företag som producerar alkoholhaltiga drycker.

– Bryggerierna kan absolut vara riskarbetsplatser. Det är viktigt att det finns en policy där, säger Hagman.