Hyllade festivalen skapar sitt eget öl

Bildspel

Bild 1 av 5

Erik Frithiof, Michael Nathhorst, Jessica Heidrich och Magnus Karperyd såg till att GSBF fick sitt eget öl.

Nu ska Great Swedish Beer Festival få sitt eget öl. Bryggningen skedde hos Hop Notch i Stockholm och premiär för ölet blir det i oktober.

 

Planerna på ett eget festivalöl tog form redan i början av året, men sedan har saker och ting av naturliga skäl dragit ut på tiden.

Men under tisdagen var det alltså dags att brygga. Det hela är ett öl som tagits fram i samarbete mellan Hyllie Bryggeri, Hop Notch och Beerbliortek.

– Vi ville ha med ett bryggeri från Skåne, ett från Stockholm och ett från Göteborg. Tanken är att det ska bli ett nytt öl med tre nya bryggerier nästa år, säger Erik Frithiof på Great Swedish Beer Festival.

Det som bryggdes hos Hop Notch var en modern lager där de tre inblandade bryggerierna fått välja varsin humlesort. Beerbliotek valde Mandarina Bavaria, Hyllie valde Citra och Hop Notch valde humlesorten Belma.

– Vi vill ha en relation till våra besökare och det här är en hyllning till vår community. Ölet släpps som en tillfällig nyhet spridd över landet på Systembolaget i början av oktober och det verkar bli 15 000 burkar, säger Frithiof.

När det gäller årets festival i Malmö finns ännu inget beslut taget. Det väntas besked i slutet av månaden, men oavsett vad som händer där kommer i alla fall det nya lagerölet ut på marknaden i oktober.