Nyheter

Han tror på framtiden även utan blåbärskön

Rasmus Seidler Krebs ser ljust på framtiden för Himmeriget med en ny inriktning på baren. Foto: Ronny Karlsson.

Köerna till premiären för Cantillon Blåbær Lambik lär inte komma tillbaka. Men Rasmus Seidler Krebs ser ljust på framtiden för Himmeriget med nya kompanjoner.

 

Himmeriget är en av Köpenhamns mest hyllade ölbarer och redan från start har Rasmus Seidler Krebs varit en av delägarna.

– Det är mitt ställe, jag har haft andra delägare med och nu är det nya delägare, säger han när vi ses på baren.

En av de tidigare delägarna var Jeppe Jarnit Bjergsö, som driver Evil Twin i New York och även finns med i importföretaget Drikkeriget. Det var via Drikkeriget som Himmeriget köpte in många av de exklusiva öl som såldes i baren.

Ett av de ölen var Cantillon Blåbær Lambik som skapade köer på flera hundra meter och till och med fick folk att sova utanför baren natten före premiären.

– Det ölet var både bra och dåligt för baren. Det gav uppmärksamhet, men de flesta som köpte ölet betalade för det och gick vidare. Och vi tjänade inga stora pengar på det ölet, säger Seidler Krebs.

Under pandemin har det varit tufft för Himmeriget och under en period låg hela baren ute till försäljning. Men nu är det klart att den drivs vidare av Rasmus och två nya delägare. Det handlar då om Michel Dziadul och Merrill Ruben, den sistnämnde är också delägare i baren 1420 i Köpenhamn.

– Jag är väldigt nöjd med den här lösningen och vi är helt oberoende i vårt ägande. Nu kommer vi att fokusera mer på lokala öl och europeiska öl även om vi även kommer att ha en del evenemang med amerikanska öl, säger Seidler Krebs.

Det finns en hel del spännande öl på flaska hos Himmeriget även i dag och utbudet ska växa med tiden. (Foto: Ronny Karlsson)

Den som gillar hajpade öl kan redan nu välja mellan bryggerier som Cantillon, Antidoot och Cloudwater och det pågår diskussioner om att få in många flera bryggerier som gör god och spännande öl.

Samtidigt ser Seidler Krebs hur många mindre hajpade bryggerier gör riktigt bra öl, inte minst handlar det om humliga öl, där färskheten är viktig.

– Det känns som en nystart och det är bra. Vi kommer inte att ha lika många ”valar” i källaren, men det kommer att finnas spännande öl.

Han ser sommaren som en uppstartsfas där det finns tid att jaga nya kontakter för att köpa in spännande öl.

– Sommaren är lite sämre här, det märks att det råder en pandemi och nu har vi nästan inga turister heller. Vår säsong startar på riktigt i september, men de som kommer hit verkar väldigt nöjda.