Folkölen viktig för Ocean under pandemin

Bildspel

Bild 1 av 5

Thomas Bingebo på Ocean jobbade sista dan inför semestern på söndagen.

När viruset slog drabbades Oceanbryggeriet som många andra bryggerier när restaurangerna slutade köpa öl. Men folkölen hjälpte Ocean ur krisen.

– Grovt räknat har vi sålt 25 000 – 26 000 liter folköl från bryggan. Vid ett tillfälle sålde vi nästan tre brygder på en dag, berättar Thomas Bingebo på Ocean.

– Vi satsade på att göra folköl på 2,8 procent. Då slipper vi skatten och och kan sälja till ett bra pris. Smakmässigt är skillnaden på 0,7 procent mot den vanliga folkölen marginell.

Faktum var att folkölsförsäljningen var så populär att Mölndalsbryggeriet fick ha en anställd som dirigerade trafiken utanför när det var som värst.

– Det hände tre fyra gånger, men sen förlängde vi öppettiderna och spred ut det mer.

Folköl har kommit till Ocean för att stanna även om pandemin förhoppningsvis inte har gjort det. Nästa år planerar man för 

– Vi fortsätter nästa år, det kommer en hel del både nya och gamla folköl. Redan nu har vi en ny stout på 2,8 procent som är bland de bästa svaga stouts jag har druckit. Den smakar lite som Guinness.

Någon fara för Oceans framtid var det inte i våras även om man var tvungen att under en tid permittera personalen på fredagarna.

– Det blev ju stendött rätt snabbt i våras när våra kunder bland restauranger och pubar drabbades hårt, men sen återhämtade vi oss under sommaren även om det nu ser det lite sämre ut igen och vi kommer att behöva permittera igen.

Året som helhet blir ändå godkänt. Försäljningen på Systembolaget ökade och produktionen 2020 kommer i stort att hamna på samma nivå som 2019.

– Vi släppte rätt många nya öl i det lokala sortimentet i år och kommer att fortsätta så nästa år med. Bland annat vann vi två offerter på Systembolaget på påsköl, en bitter och en dark mild.

Bitter och dark mild passar väl in på bilden av Ocean som traditionellt och Englandsinfluerat. Bingebo bekräftar den bilden med förbehåll.

– Vi är mer engelska än någonsin, men ibland känns det lite orättvist. Vi använder väldigt mycket amerikansk humle. Cascade från USA är den vanligaste vi har. Men vi är aldrig extrema.

I linje med traditionen håller man sig också till flaskor. På frågan om Ocean blir det sista bryggeriet med flaskor svarar Bingebo ja, men nyanserar sig sen.

– Ska man jobba med burkar ska man göra det bra. Oppigårds har kanske finanser för att ha en burklina med låga syrenivåer och bra kapacitet, men alla har det inte. Sen ser jag en del problem med restaurangkunder som inte vill ställa burkar på borden.

– Om vi börjar med burkar nån gång, så blir det på nya öl.

Oceans bryggverk är på tio barrels, eller 1640 liter, och kom en gång i tiden från Jämtlands Bryggeri tillsammans med Thomas Bingebo själv. På Jämtlands var det dubbelbryggningar hela veckan och man producerade 800 000 liter, medan Ocean brygger fyra gånger i veckan och producerar omkring 300 000 liter.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Folkölen viktig för Ocean under pandemin

Visa kommentarer