Nyheter

Etikettsbrist skapar trubbel för bryggerier

Linnea Vikbrant på Nordvalls bekräftar att det är brist på etiketter både till flaskor och burkar. Foto: Christian Andersson/Apelöga

Inte nog med att det råder brist på burkar i Sverige och utomlands. Även etiketter har blivit en bristvara de senaste månaderna.

Det är många som har huvudvärk i bryggeribranschen just nu. Bristen på burkar gör att man i en del fall ser sin tillväxt hotad. Men det är inte allt. En global brist på råvaror gör att det har blivit svårt att få tag på etiketter och i samband med det har även priserna gått upp.

– Bristen har varit ett faktum i flera månader. Det är en tuff situation råvarumässigt, både vad gäller pris och tillgång, säger Linnea Vikbrant, som är marknadschef på en av de större aktörerna, Nordvalls.

Det främsta problemet är en global brist på monomerer, som inte bara ingår i de plastiga filmetiketterna utan även i limmet, och det används även för pappersetiketter. Situationen blir inte bättre av att det inte finns papper och andra material så att det räcker heller.

– Det är inte bara vi som etikettillverkare som drabbas utan även våra konkurrenter. Och våra leverantörer har det jättetufft, men gör vad de kan, fortsätter Linnea Vikbrant.

– Vi hoppas precis som våra kunder att det här ska vara en tillfällig situation.

Med bristen följer även längre leveranstider och att priserna går upp. Hon säger inte exakt hur mycket, men konstaterar att det varit en prishöjning i alla fall.

– Priset påverkas, men vi gör vad vi kan för att hålla det så opåverkat som möjligt.

Den rådande bristen är inte en unik händelse, enligt Linnea Vikbrant.

– Det är inte första gången som vi hamnat i en sån här råvarukris, det händer med några års mellanrum. Och det kan vända fort, det har det gjort förut, säger hon men tillägger att än så länge har hon inte sett några tecken på någon förbättring.

Nordvalls är en av de större aktörerna vad gäller öletiketter i Sverige. Efter ett uppköp av konkurrenten LariTryck har man en omsättning på över 400 miljoner kronor. Spendrups är den största bryggerikunden, men företaget har även ett 40-tal hantverksbryggerier som kunder.