Björns illustration hamnade på succéöl

Bildspel

Bild 1 av 5

Öl är ett intresse för Björn Öberg, därför gillar han också att göra etiketter till dem.

Björn Öberg fick höra talas om att Collective Arts letade efter en ny etikett till Radio the Mothership, slängde iväg en bild han hade liggande och nu kan den ses på burkar på Systembolaget.

– Det är superroligt med tanke på att det är ett stort varumärke och säljs i hela världen, säger Björn, en 39-åring som driver en designfirma under det egna namnet i Göteborg.

Att han överhuvudtaget hörde talas om att Collective Arts hade en designtävling var en ren slump. En kompis tipsade om det och eftersom Björn hade en illustration klar som passade temat skickade han in den på vinst och förlust. Och vann äran och lite pengar.

– Det var okej betalt, de har ett standardarvode i och med att det var en illustration jag redan gjort.

– Sen blir man inte rik på öletiketter. Det är en grej som man gör för att det är roligt. Det finns andra jobb som är mer välbetalda om man ska försörja sig på det här.

Björn har gjort en del ölrelaterade illustrationer tidigare. Bland annat en etikett till Idlewild Brewing Company och etiketter och logo till PangPang Brewery, även om han inte är säker på att det sistnämnda bryggeriet fortfarande använder hans illustrationer.

– Det hade varit jättekul att satsa på etiketter, men i den branschen är det inte så många som har råd att betala för den typen av arbete.

Han är själv mycket intresserad av öl och har varit det ett tiotal år.

– I första hand som konsument, men jag brygger även själv lite då och då som glad amatör, berättar han.

Fast de egna ölen får sällan egna etiketter.

– Det händer ibland, men det är ju bara jag och polarna som ser dem. Då är det roligare med kommersiella öl.

Som illustratör tittar han ofta på hur andra gör etiketter till ölburkar och flaskor. Och på frågan om vem som är bäst i Sverige har han snabbt svaret klart.

– Omnipollo är bäst. Den identitet som de har byggt runt Karl Grandins konst är väldigt stark. Väldigt konsekvent genomfört och sticker ut även om det kanske inte tilltalar alla.

– Sen tycker jag att Dugges gör väldigt fina etiketter numera.

Även om det finns risk för partiskhet med den egna etiketten på burken måste ändå frågan komma. Vad tycker han om Radio the Mothership som öl?

– Det var ett av mina första favoritöl men jag tror att de har ändrat en del på det. Den är en väldigt god bärs, men inte lika bra som den var.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Björns illustration hamnade på succéöl

mm

Peter Lindh

Gillar engelsk öl och pilsner mest.

Visa kommentarer