Erik vill ta strid för ursprungsmärkning

Erik Frithiof på Sveriges Småbryggerier och Hyllie Bryggeri. Foto: Privatbild

Nu vill Erik Frithiof på Sveriges Småbryggerier driva frågan om ursprungsmärkning av öl vidare. Han vill se den franska lösningen även i Sverige.

I går skrev beernews.se om Sveriges Bryggeriers reaktion på ett franskt lagförslag om att öl ska märkas med producent och produktionsort.

Sveriges Bryggerier motsatte sig detta, samtidig som bland annat Erik Frithiof, som är ordförande för Sverige Småbryggerier, var klart positiv.

Nu säger han att han ska undersöka om hans organisation kan driva frågan vidare för att få till ursprungsmärkning även i Sverige.

– Jag kommer att ta upp det på vårt styrelsemöte nästa vecka och just nu sitter jag och Johan Håkansson och filar på en debattartikel.

Johan Håkansson sitter också i styrelsen för Sveriges Småbryggerier, en organisation som har växt kraftigt det senaste året och har nu drygt en tredjedel av landets bryggerier, 140 stycken, med sig. Men räcker den tyngden?

– Jag skulle vilja säga att vi har den tyngden. Men det här är inte bara en fråga som vi står bakom utan det är även en fråga där konsumentmakt kan få betydelse.

– Folk vill veta vad de stoppar i sig, så vi kommer inte att driva det ensamma. Jag tror att vi har opinionen med oss.

Det Erik Frithiof vill komma åt med ursprungsmärkning är dels craft washing, där storbryggerierna startar varumärken som framstår som hantverksbryggerier, dels varumärken som framstår som lokala trots att de egentligen bryggs på ett storbryggeri någon annanstans.

Men bryr sig kunderna om detta? Är det viktig för dem att veta vem som gör Arboga var?

– Det är inte alltid de bryr sig. De känner igen sin flaska och vet hur den smakar. Jag har förståelse för att folk kan välja det framför experimentell öl, men det finns ingen motsättning, för även om de inte bryr sig kan man ge dem möjlighet att göra det valet.