Nästan 60 mil för att leverera en låda öl

Philip Hafstad förstår inte hur Systembolaget tänker kring transporter. Foto: Privat.

Samtidigt som Systembolaget säger sig eftersträva hållbarhet så får en del bryggerier köra nästan 60 mil för att leverera en enda låda öl till butikerna. Något som väcker en hel del irritation i branschen.

De flesta hantverksbryggerier hamnar förr eller senare i TSLS, Systembolagets småskaliga, lokala och tillfälliga sortiment. Upp till tio butiker per öl kan det bli och om bryggeriet har tur ligger det i någon storstadsregion där alla butiker finns inom några mils avstånd.

Andra har det värre. Philip Hafstad på Svartbergets Fjällbryggeri till exempel.

– Vi har 27 mil till en butik i Funäsdalen. Det är sju timmars körning fram och tillbaka, med lossning blir det en hel arbetsdag för en låda öl, säger han.

Han berättar också att Systembolagets regler säger att bryggerierna ska få butiker som ligger max 15 mil ifrån bryggeriet. Men det är fågelvägen, och även om fåglarna kanske kan flyga över fjällen så kan inte Philip det, den väg han får ta ser i stället ut som ett liggande U på kartan.

Problemet gäller inte bara Norrland. Philip tror att de flesta bryggerier som inte är belägna i en storstad eller dess närhet har en liknande situation. Han tar upp Skåne som ett exempel.

– Vissa butiker har jättedålig försäljning, en del bryggerier får köra fem mil med ett flak öl, säger han.

Hans Skan på Värmlands Brygghus bekräftar detta från sin position i Kristinehamn.

– Vi har ett antal såna butiker, som Kil och Degerfors, med en låda i veckan. Det är en ren förlustaffär.

Men Skan kör i alla fall ut sina öl. Vad gäller Svartbergets och Funäsdalen blir lösningen en annan och även om det kanske inte blir klimatsmartare så fungerar det i alla fall för bryggeriet.

– Vi har löst det genom att ha det på vår distributionscentral i Stockholm och sen får butiken beställa därifrån och sen läggs det ut på en tredje part som distribuerar, säger Philip Hafstad.

– Helst skulle vi inte vilja göra det, men vi har inget val. Det är Systembolagets regler och det är så det är.

Visserligen har Svartbergets Bryggeri valet att avstå butiken, men det vill man inte på grund av att även om volymerna ofta är små, så växer de kraftigt när det är turistsäsong på sommar och vinter.

Philip Hafstad och Hans Skan, som båda också sitter i styrelsen för Sveriges Småbryggerier, är kritiska mot Systembolagets regler för TSLS. Bryggerierna tvingas i princip att leverera varje vecka även om det är väldigt liten mängd. De vill att butikerna ska beställa mer vid färre tillfällen i stället.

– De säger att de kollar på att göra beställningar varannan vecka, men säger inte så mycket mer. Reglerna är som de är och vi måste lyda. Det finns ingen annan kund som kan diktera villkoren för sina leverantörer som Systembolaget gör. Det är det som är så sjukt!

– Och det är hyckleri på hög nivå när de säger att de jobbar med hållbarhet med förpackningar och annat och sen har ett helt ohållbart leveranssystem.

Även Hans Skan är inne på samma linje.

– Miljön är intressant aspekt. De pratar mycket om en hållbar verksamhet, men det känns som att det inte gäller på den här nivån, för det ligger onekligen en miljöaspekt i det, säger han.

För Philip Hafstad och Hans Skan vore en lösning med glesare leveranser det bästa och som nämns ovan har Systembolaget tittat på två veckor. Men Hafstad vill gå längre än så.

– Månadsleveranser vore det mest vettiga, tror jag. Men då säger de att de inte har plats för det i lagret. Men det är det som hela problemet med alla Systembolagets regler. Om det hade varit en Ica-butik vi hade sålt till hade vi kunnat hitta någon lokal firma i Funäsdalen för att lagra dem.

– Men Systembolagets regler gör det här till en omöjlig ekvation, avslutar han.

Beernews har försökt nå inköpsansvariga för TSLS och presstjänsten på Systembolaget under dagen men inte fått något svar än.