Emil ser fram emot exporten till Kina

BRYGGARENKÄTEN

Lars Schweiz, Emil Jonsson och Gunnar Emanuelsson på Nääs Gårdsbryggeri. Foto: Ronny Karlsson.

Export till Kina blir en av nyheterna för Nääs Gårdsbryggeri under 2019. Här är alla svaren från Emil Jonsson.

1. Vad var det bästa som hände för ditt bryggeri under 2018?

– Vi lanserade en oktoberfestöl, Nääs Oktober Pils, i cirka 200 butiker, som fick mycket bra kritik i flera tidningar. Vi hade också en del lyckade event på bryggeriet som vi inte haft tidigare.

2. Hur mycket öl bryggde ni under 2018 och hur mycket räknar ni med att brygga under 2019?
– Vi bryggde cirka 100 000 liter, och kommer nog att brygga ungefär samma volym under 2019.
3. Vilket bryggeri tycker du är bäst i Sverige? Motivera.
– Nääs? Skämt å sido, det finns många bra bryggerier i Sverige. Jag har stor respekt för t.ex. Oppigårds som lyckas hålla hög och jämn kvalitet år efter år, samtidigt som de aldrig verkar sitta bekväma. Vem hade gissat på ett ambitiöst surölsprojekt på Sveriges största hantverksbryggeri?

4. Vad tror du blir den största utmaningen för svensk öl generellt under 2019?

– Ekonomisk lönsamhet. Det finns ett väldigt driv bland bryggare att skapa nya, spännande öl, men vi börjar nog komma till en punkt där många bryggerier behöver bättre lönsamhet för att orka fortsätta.
5. Vilket blir ditt bryggeris största projekt under 2019?
– Största vet jag inte, men vi har en spännande export till Kina på gång. Det är ett nytt område för oss som ska bli både roligt och lärorikt. Första containern går i januari, så får vi se vad det kan mynna ut i framöver.
6. Vem i hela världen skulle du helst vilja dricka en öl tillsammans med? Varför?
– Mina kollegor! Det görs alldeles för sällan.