Efter tuffa år – Brekeriet är till salu

Det fanns både framtidsplaner och drömmar, men efter pandemin har Brekeriet aldrig riktigt kommit på fötter igen. Passionen att fortsätta satsa framåt har falnat, menar de tre bröderna Ek, som nu istället hoppas på att kunna sälja verksamheten.

Det tuffa beslutet att sälja verksamheten fattades redan i höstas och tvingades fram av att Brekeriet hyreskontrakt vid nästa årsskifte, 2024–2025, antingen behövde förlängas eller sägas upp. Efter noga övervägande landade beslutet i det sistnämnda.

 

– Vi har verkligen tagit in alla aspekter. Vi har hela tiden sett oss själva göra det här tills vi går i pension. Vi har satsat långsiktigt och jobbat jämnt. När allt är frid och fröjd är det kul, men det har det inte varit på många år nu. Vi har alla familjer och har behövt fatta ett vuxet beslut, säger André Ek.

 

Familjeföretaget Brekeriet drogs igång våren 2012 av bröderna Christian, Fredrik och André. Tidigt drabbades de av en infektion i bryggeriet vilket gjorde att ölet surnade. En process som de lärde sig att behärska och som snabbt blev till deras styrka – med öl vida omtalade och uppskattade i både Sverige och Europa.

 

Men att arbeta med vilda jäststammar och syrligt öl är dyrt. Dels för att processen tar lång tid – ibland flera år, och dels för att det krävs många ekfat vilka både är dyra och till volym skrymmande. De långa processerna, och ofta komplexa ölen, har varit svåra att ta tillräckligt mycket betalt för.

 

– Det är grundproblemet och i kombination med att alla andra kostnader också har ökat kraftigt samtidigt som exporten minskat har ekvationen inte gått ihop. Vår försäljning på Systembolaget och till krogen har visserligen ökat de senaste åren, men det räcker inte, säger André Ek.

 

En förklaring till att försäljningen ökat på krogen och Systembolaget är att bryggeriet också satsat på ”rena” öl, alltså öl utan vilda jäststammar och i mer publika stilar, vilka mottagits väl. Många av de här ölen har släppts under bryggeriets andra varumärke Wild Bruce.

 

– I efterhand borde vi kanske gjort den satsningen tidigare, men vi försöker att inte titta för mycket i backspegeln och hänga upp oss på sådant vi borde ha gjort. Nu satsar vi istället framåt för att göra det bästa av månaderna som är kvar, säger André Ek.

 

Fram till årsskiftet fortsätter nämligen Brekeriet som vanligt, med rekordmånga släpp av både vanliga och syrliga öl på Systembolaget. Sommarbaren Brekeriet Bar kommer att bli av i Landskrona precis som tidigare somrar, liksom det traditionsenliga släppet av julölet Lusse Lelle.

 

– Eftersom det här är ett bryggeri man inte bara lägger ner i en handvändning vill vi gå ut med informationen i tid. Vi hoppas på att kunna hitta en köpare eller investerare, som gör att varumärket kan leva vidare. I ett drömscenario kan vi till och med jobba kvar. Men det beror helt på vad som händer nu. Vi har försökt att tänka igenom alla scenarion, säger André Ek och fortsätter:

 

– Hittar vi ingen bra lösning kommer vi att behöva sälja av utrustning. Ekfat har vi till exempel tömt under en lång tid utan att fylla dem igen. Det har varit en tuff period och vi har sett fram emot att kunna berätta om det. Nu blir det förhoppningsvis enklare att hitta konstruktiva lösningar.

 

Bland framtidsdrömmarna fanns tidigare bland annat en stor bryggeripub- och restaurangsatsning, där lokalen redan var färdig, som nu inte blir av.

 

– Hade allt rullat på som det gjorde 2019, då hade det inte varit någon tvekan om att vi skulle göra det här vidare. Men investeringen är för stor och insatsen för osäker när branschen ser ut som den gör, avslutar André Ek.