Diana gillar att möta kunder på festivaler

BIldspel

Bild 1 av 3

Diana Rios trivs verkligen med att vara ute på olika ölfestivaler och ölmässor. Hon menar att beteendet på en festival är en viktig del av varumärket.

 

Har du varit på ölfestival under det senaste året? Då är chansen stor att du träffat Diana Rios, en av de personer som deltar i flest ölfestivaler i Sverige.

De är några stycken som ses väldigt ofta, ja nästan varje helg under högsäsongen. Pine Ridge, Brygghuset Finn, West Coast Beersmiths och Poppels tillhör de bryggerier som ställer ut på flest ölfestivaler i Sverige.
– Det blir som att resa runt med en kompisgäng och för oss har det blivit en familjegrej, säger Diana Rios.
Hon är ansvarig för evenemangsbiten på Poppels och står allt som oftast i montern när Poppels är på ölfestivaler.
– Det är snart två år sedan som Poppels beslutade att satsa mycket på festivaler och det är jag som har kontakten med alla arrangörer. Jag har inte vågat räkna på hur många festivaler det blir på ett år, men nu under våren är det nästan varje helg, säger hon.
Men det är förstås inte bara kollegor från branschen hon träffar. Mest spännande och givande är det att träffa alla besökare som är nyfikna på ölen från Poppels.
– Det är spännande att träffa både de som köper vår öl i vanliga fall och de som inte har provat. Det är inte ovanligt att det kommer fram personer som är på sin första ölfestival och då får vi introducera dom lite, säger Diana Rios.

Viktigt med ögonkontakt

Att stå bakom montern handlar inte bara om att hälla upp öl. Hela uppträdandet är viktigt och det är lika viktigt som att få en öl såld.
– Vårt uppförande förknippas med vårt varumärke. Allra viktigast är att ha ögonkontakt, även med de som inte står allra längst fram. Alla ska känna sig välkomna och få den hjälp de önskar. Det är ingen mening med att ta med god öl och vi inte samtidigt ger ett bra bemötande.
De flesta festivaler genomförs på helger men det är inget större bekymmer för Diana Rios. Maken Petter Gunnarsson, som jobbar med försäljning på Poppels, är med i bland och döttrarna Lisa och Sofia jobbar ofta tillsammans med mamma på olika festivaler och mässor.
– De har blivit jätteduktiga. De jobbar också på Scandinavium och Ullevi, så de har lärt sig att jobba snabbt. Det är viktigt när det är mycket folk.

Fler och fler tjejer

En stor positiv förändring under hennes tid bakom Poppels montrar runt om i Sverige är antalet tjejer och kvinnor som kommer på festivalerna.
– Det kommer mycket mer tjejer nu, och inte bara tjejer som går med sin respektive. Tidigare var det mycket mer grabbgäng. Nu börjar det också dyka upp lite äldre par på festivalen så intresset har breddats, säger Diana Rios.
Trots att det ofta är många besökare och att festivalerna genomförs på helger, tycker hon att det genomgående är en bra stämning på festivalerna.
– Folk är intresserade och villiga att prova nytt och lära sig mer. Med tanke på att det är alkohol inblandat är det väldigt lugnt, det är i stort sett aldrig som jag ser någon som druckit för mycket.
Under de senaste veckorna har det bland annat varit ölfester i Göteborg och Linköping för Diana Rios. Då har hon, precis som vid nästan varje tillfälle, fått höra den frågan som hon hör allra mest av besökare på festivaler.

– Vilken öl tycker du är godast, det frågar väldigt många.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Diana gillar att möta kunder på festivaler

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer