Medelålderskrisen ledde till eget bryggeri

Darren Packman tillhör veteranerna i Öl-Sverige, men brinner fortfarande för drycken och branschen. Foto: Ronny Karlsson.

Han är den brittiska journalisten som blivit en stor ölprofil i Sverige. Darren Packman brinner fortfarande lika mycket för öl efter drygt 20 år med kopplingar till branschen.

Packman har gjort det mesta som kan göras inom ölvärlden. Han har skrivit om öl, jobbat för bryggerier, varit exportchef och driver numera sitt eget bryggeri. Men ett par saker har varit de samma oavsett vilken roll han har haft genom åren.

– Det finns en passion för öl och det finns en vänskap som är jätteviktig. Den betyder mycket för mig, säger han.

Hans yrkeskarriär började i Storbritannien på 1990-talet. Han utbildade sig till journalist, började att jobba som det men bytte efter ett tag till PR-sidan i stället.

– Det var bättre betalt där helt enkelt, journalistjobbet var verkligen inte något som gav bra betalt, säger han.

Ett av PR-jobben var för Shepherd Neame och den kontakten höll i sig. Han blev redaktör för deras företagsmagasin och fick chansen att börja lära sig om öl.

– Det var en helt annan värld då, men det var ändå något jag trivdes med, säger han.

Flytt till Sverige

År 2000 gick flyttlasset till Sverige. Han hade träffat sin blivande fru och de väntade barn. Hösten 2000 bodde de i en sommarstuga med ett litet barn och letade efter annat boende. I den vevan hörde dessutom Shepherd Neame av sig igen.

– Jag blev deras exportchef och skötte det jobbet från en sommarstuga i Umeå. Det var lite annorlunda.

Jobbet som exportchef innebar en hel del resor, och resorna gav i sin tur nya kontakter.

– Jag var bland annat i USA och fick uppleva craft beer på riktigt för första gången. Jag fick lära mig om det långt innan det kom till Sverige på allvar. Det började att dyka upp nya svenska bryggerier, men de gjorde ändå inte extrema öl, minns Packman.

En av kontakterna han fick under sina resor var med Brewdog. Han lärde känna James Watt och Martin Dickie när de precis hade startat sitt bryggeri och blev deras representant i Skandinavien under ett par år. Dessutom var han med när Brewdog bryggde sitt uppmärksammade öl ”Hello, My Name Is Ingrid”.

Darren Packman under Nolia Beer tidigare i höst.

2009 började han dessutom att längta tillbaka till skrivandet igen. Resultatet av det blev Beer Sweden, där han presenterade nyheter om ölscenen.

– Det var egentligen en protest mot att det inte gick att läsa något om craft beer i Sverige. Det började smått men växte ju och blev stort, säger han.

Nya resor

Jobbet med Beer Sweden gjorde att han fick resa runt en hel del igen, och den här gången med större fokus på Sverige. Han lärde känna de svenska bryggarna och hade en möjlighet att berätta om deras olika resor.

– Jag försökte att vara positiv och det tycker jag var helt rätt. Alla som häller öl i en flaska förtjänar respekt och jag har lite svårt för dom som bara gillar några få öl och hittar fel i allt annat, säger han.

Han var dessutom med och startade en skandinavisk förening för ölskribenter, och hittade en nisch som visade sig bli väldigt uppskattad.

Så här långt i livet hade det inte funnits några planer på att skaffa ett bryggeri. Därför kan han fortfarande vara förvånad över att han plötsligt en dag köpte ett bryggverk.

– Jag försöker se tillbaka på det och förstå varför det hände. Kanske var det en medelålderskris eller något, funderar han.

Samma bryggverk i dag

Det var Sigtuna Brygghus som annonserade ut sitt gamla bryggverk och ganska snabbt hamnade det i Umeå. 2013 startade Darren Packman Beer Studio tillsammans med Leif Johansson.

– Vi byggde ihop bryggeriet i en lokal i Teg utanför Umeå. Bryggverket är på 1500 liter och vi använder samma bryggverk i dag. Vi har bara lite fler tankar.

Under de fyra åren har bryggeriet vuxit i lagom takt, och det finns inga planer på att bli alltför stora.

– Vi har aldrig haft ambitionen att vara mer än en lokalt bryggeri med bra kvalitet på våra öl. Så är det fortfarande. Jag är inte som killarna på Brewdog, jag har inte den energin.

I år räknar Packman med att det ska produceras cirka 70 000 liter dryck i bryggeriet. Men då är cirka 20 000 liter soda, eller läsk om man så vill.

– Det är något som växer snabbt och den världen ser ut precis som det gör i ölvärlden. Du behöver bara byta ut Carlsberg mot Coca-Cola, säger han.

Under drygt 20 år har Darren Packman skaffat sig erfarenheter från en hel del olika grenar inom ölvärlden. Men fortfarande finns en passion för drycken och han känner sig inte alls färdig ännu.

– Jag gillar det här, och jag vill göra mer. Jag saknar att vara ute och prata om öl, jag gillar att kunna göra fler människor intresserade av det vi håller på med. Jag hoppas att jag ska kunna börja med det igen framöver.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Medelålderskrisen ledde till eget bryggeri

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer