Bryggerier kollade branschtrenderna

Henrik Kihlberg, Nils Oscar, Richard Bengtsson, Spendrups, Erik Sahlin, Sahlins Brygghus, samt Mårten Lyth på Spendrups var på konferens i Italien förra veckan.

När den internationella ölkonferensen ägde rum i Rom förra veckan var inte många svenska bryggerier med. Men Sahlins Brygghus var där och Erik Sahlin var även en av talarna.

Det är inte första gången som Erik Sahlin talar på International Beer Strategies Conference.

– Jag har besökt denna konferens sedan 2016, då som deltagare när konferensen hölls i Bryssel, 2017 blev jag inbjuden som talare när den hölls i Barcelona, säger han.

– I London 2018 satt jag med i öppningspanelen tillsammans med Eric Ottaway från Brooklyn Brewing och Dave McCarthy från Molson Coors, det var riktigt häftigt. Den gången handlade debatten om att ordet craft skulle försvinna ur vokabulären inom tre år. Det har ju inte hänt som vi alla vet.

Erik Sahlin (längst till höger) satt i panelen tillsammans med Marcus Thiemem, BRLO, Barny Butterfield, Sandford Orchards, och Carlos de la Barra, Beer 52.

I år satt han i en panel som avhandlade hantverksöl och tog upp frågor som överlevnad i en tuff konkurrens, marknadsföring kontra bryggning och hur uppköp kommer att påverka branschen framöver.

– Generellt så är branschen stressad just nu och många har känslan av att det kommer bli ett par tuffa år framöver och att många bryggerier kommer att försvinna.

– Trendmässigt så fortsätter ipan att dominera, men flera av deltagarna från craft bryggerierna är trötta på den ständiga nyhetshetsen och den konstanta pressen av att släppa något nytt var och varannan vecka.

Erik Sahlin var inte den enda som representerade ett svensk bryggeri på plats. Men de var inte många. Förutom Sahlin så var det Nils Oscar och Spendrups.

– Förutom mig så är Spendrups också alltid med på konferensen och det är lika trevligt att dricka öl med dem varje gång. Vi är för det mesta de enda svenska deltagarna, därför var det extra roligt att Henrik Kihlberg från Nils Oscars hängde med detta år. Dessa konferenser är väldigt givande och intressanta eftersom man får en unik inblick i hur branschen i stort verkar och tänker, det är dessutom ett utmärkt tillfälle att nätverka, säger Erik.

– Dessutom brukar man alltid åka på studiebesök hos ett stort bryggeri i samband med konferensen. I år besökte vi Peroni, en riktigt häftigt anläggning från 70-talet!

Och som bonus blir det nu även en Berlinresa för Erik.

– Jg blev inbjuden till Berlin för att göra en collab hos BRLO, Marcus Thieme som är vd där satt ju med mig i panelen!