Fler småbryggerier installerar egna kranar

Hyllie Bryggeri satsar hårt på att installera fatölsanläggningar på krogarna i Skåne. De tillhör en växande skara småbryggerier som nu försöker bryta bryggerijättarnas dominans genom att få ut fler, och egna, kranar med lokalt hantverksöl.

Att skriva ett avtal med Spendrups eller Carlsberg är det vanligaste sättet för krögare att få in en fatölsanläggning på sin krog. Samtidigt söker allt fler pubar och restauranger efter alternativ för att kunna erbjuda gästerna större bredd och fler lokala öl på fat.

 

– Det finns en stor efterfrågan. Flera av våra kunder har sagt upp sitt storbryggeriavtal och letar efter sätt att installera en egen fatölsanläggning. Men det är svårt att bygga egna kranar och de vet inte alltid vart de ska vända sig, säger Erik Frithiof på Hyllie Bryggeri.

 

Hyllie bryggeri är ett av Skånes största hantverksbryggerier. Sedan ett och ett halvt år tillbaka arbetar de med att även sälja och installera utrustning för ölservering.

 

– Vi levererar och sätter in kranarna, sedan fakturerar vi hela summan till ett finansbolag som ger krogen ett leasingavtal. Samtidigt skriver vi sällan några avtal om att köpa just våra öl, men ofta blir det naturligt att de serverar våra produkter. På Beer Ditch till exempel, där vi installerat sexton kranar, finns vårt öl påkopplat ibland, men inte alltid, säger Erik Frithiof.

 

I slutet av förra året åtog sig Spendrups och Carlsberg att ändra sina villkor vid försäljning av starköl till hotell, restauranger och caféer för att inte riskera att åtalas för brott mot konkurrenslagen. I den nya avtalen har de sänkt sina krav på försäljningsvolym och tillåter andra bryggerier på sina kranar.  

 

Nästan exakt samtidigt som det beskedet kom, så gjorde Sveriges oberoende bryggerier en medlemsundersökning, där är en majoritet menade att de tidigare krogavtalen stängt ute dem från landets fatölskranar. Hoppet för småbryggerierna har istället stått till fristående pubar som kan ta hem öl efter eget huvud och smak. Men så kallade ”freehouses” finns nästan bara i större städer – på mindre orter är det svårare för lokala bryggerier att sälja in sina produkter. Och om det finns lokala öl på menyn, är det oftast flaskor och burkar som står undangömda längst ner i barkylen.

 

Det är något som Viktor Klingstedt på Skelleftå Bryggeri känner igen:

 

– Ibland kontaktar vi nya ställen i stan och erbjuder dem att installera kranar för våra öl. Men oftast vill de bara ta in öl på burk eftersom de har blivit uppvaktade av storbryggerierna långt innan restaurangen ens har öppnat.

 

Ett fåtal gånger har Skellefteå Bryggeri fått installera en fatölsanläggning hos kunder. Då har de skräddarsytt lösningen och sedan hjälpt dem med att få utrustningen på plats.

 

– Att installera kranar är ingen jätteaffär för oss. Vi gör det mest för att få möjlighet att sälja öl på fat och slippa delar av förpackningsbiten, säger Viktor Klingstedt.

 

I Göteborg är O/O Brewing ett av få bryggerier som jobbar med att installera fatölssystem hos sina kunder, oftast på mindre finkrogar som vill profilera sig med en lokal fatölslista. Ibland står de för det enda tapptornet i baren, ibland är tapparna ett komplement till krogens avtalade ölutbud.

 

Men trots att Göteborg kryllar av bryggerier, och trots att göteborgarna är de som konsumerar mest lokalproducerat öl per person i hela Sverige, utgör hantverksöl fortfarande en mycket liten del av fatölsutbudet i staden. Enligt en undersökning som Svenska Ölfrämjandet lät göra 2021 hade 93 procent av krogarna i Göteborg fatöl från endast en leverantör, vanligtvis Carlsberg, Spendrups eller Åbro. Vilket också speglar övriga Sverige. Bryggerikoncernernas kranar dominerar utbudet på pizzerior, snabbmatsställen, pubar och hotell, men även på finkrogar och restaurangkedjor. Egna kranar från småbryggerier är däremot lätträknade.

 

I början vågade Hyllie Bryggeri inte ens ta betalt för att installera utrustningen, men idag är det en viktig del av deras affär.

 

– Vissa mindre restauranger vill ha öl på fat, men vill inte binda upp sig hos storbryggerierna, dessutom saknar de kunskap om hur man servar en fatanläggning. Vi har inte ekonomi att ge bort gratis anläggningar, men kan ge bra service och vara tillhands med svar på alla möjliga frågor. Det blir vår usp i sammanhanget, säger Erik Frithiof.

 

Han menar att de som kontaktar Hyllie är medvetna krogägare som vill kunna ta egna beslut över sitt ölutbud. Vissa använder därför små portabla fatölskylare i sin bar idag, men får ofta problem med att maskinerna skummar och inte klarar att kyla ölen tillräckligt snabbt.

 

– Vi vill visa att man kan ha ett fatölssystem som inte ställer till problem. Det måste vara enkelt om vi ska lyckas normalisera vår del av branschen. Istället för nödlösningar kan man lika gärna ha ett ordentligt system, säger Erik Frithiof.

 

Kommer ni fortsätta med er fatölssatsning?

– Ja, detta är the way to go, det är så hantverksölen kan bygga volym. Man behöver inte Carlsberg eller Spendrups på fat. När fler förstår det, så blir det nyckeln till vår expansion.