60-tal utställare klara till Stockholm Beer

Marianne Wallberg på Stockholm Beer & Whisky Festival.

Väntan har varit lång. Men nu jobbar gänget bakom Stockholm Beer & Whisky Festival för fullt. Snart är det festivaldags och intresset från såväl utställare som besökare är stort.

Stockholm Beer & Whisky Festival är Sveriges äldsta och mest inflytelserika ölfestival. Genom åren har massor med utländska profiler varit på plats och samtidigt har man lyckats att locka många av de svenska bryggerierna.

Precis som för alla andra har tiden under pandemin varit en utmaning.

– Det har varit 18 tunga månader, men sedan kände vi att vi behövde komma i gång. Efterfrågan har varit så stor, säger festivalens grundare Marianne Wallberg.

Under hösten blir det ett nytt upplägg. I början av oktober kör man den första delen av festivalen, del två kommer sedan i december.

– Vi har haft ett stort intresse från utställare ända sedan vi meddelade att vi ska köra. Vi har ett 60-tal utställare till första helgen och det kommer att bli fler i december. Alla hinner inte fixa med allt till den första helgen, säger Wallberg.

Under hösten blir det också ett annat upplägg i lokalerna vid Nacka Strand. Festivalen blir i en av hallarna. Det kommer inte att vara några tidsbegränsningar för besökarna utan precis som vanligt stannar man så länge man vill när man väl är på plats.

Målet är att locka mellan 8 000 och 10 000 personer under den första helgen, och de provningar som brukar vara så populära ska bli av även i år.

När det gäller den stora öltävlingen och prisutdelningen kommer den att avgöras i december. Det gör att fler bryggerier får chansen att skicka in bidrag.

– Det känns så kul att komma i gång igen, vi har längtat efter det här, säger Wallberg.