Stockholm Beer & Whisky har hittat hem

Det är drygt 30 år sedan första Stockholm Beer & Whisky Festival arrangerades på Nackastrandsmässan. Efter ett kort uppehåll är mässan nu tillbaka där allt startade. Något som glädjer pionjären bakom festivalen, Marianne Wallberg.

År 1992 arrangerades den allra första Stockholm Beer and Whisky Festival. Vid den tiden var Marianne Wallberg konsult som arbetade med Nackastrandsmässans omvandling från gammal bilfabrik till en plats vigd åt modern mässverksamhet. Under nio år drev organisationen bakom Stockholm Beer and Whisky Festival även driften av själva anläggningen. 

 

Pandemin ställde till problem för verksamheten, såsom för många andra event och under 2020 ställdes mässan in. I efterdyningarna av det köpte Alecta Fastigheter upp lokalerna och 2021 lämnade Mariannes organisation över driften. Den nya operatören var inte intresserad av samarbetet, vilket ledde till att ett nytt avtal drog ut på tiden vilket i sin tur resulterade i att det 2023 inte blev någon ölmässa alls på Nackastrand. Istället genomfördes en mindre mässa på Stadsgårdsterminalen.

 

– Det var ett helt nytt koncept. Även om pandemin var över var det tuffa tider för bryggerierna. Vi gjorde därför så att vi lät bryggerierna helt slippa monterhyra och så tog vi en lite större andel av intäkterna istället. På så sätt tog vi över risken från bryggerierna. En win-win som vi delvis kommer ta med oss till årets mässa, säger Marianne Wallberg.

 

Efter ett par års hack i maskineriet och en flytt står det nu klart att Stockholm Beer and Whisky Festival nu återvänder till Nackastrandsmässan. Marianna Wallberg berättar hur det gick till:

 

– De bytte operatör för mässan. Så enkelt är det. Nu är det ett Göteborgsbolag, AT Event, som sköter mässan och de har varit väldigt tillmötesgående och även om samarbetet är helt nytt så märks det att vi är på samma plan och samarbetet fungerar utmärkt. Även Nacka kommun har varit ivriga att få tillbaka oss.

 

Några större förändringar från det gamla beprövade konceptet blir det inte. Snarare siktar arrangörerna mot igenkänning och en känsla av hemkomst.

 

– Vi ska i stor utsträckning återgå till det normala. Kvalitet med knorr är våra ledord. Man kommer känna igen mycket. Tävlingarna är tillbaka. Det kommer vara tyngdpunkt på öl men även finnas whisky, gin, champagne och vin utställt. Detta är mer än en mässa. Det är en upplevelse. Besökarna stannar väldigt länge. Därför har vi också många olika provningar.

 

Men en del nyheter blir det förstås.

 

– Pontus Frithiof har hand om maten så den kommer bli av högsta klass. Sedan går vi ner till att bara använda oss av en helg. Delvis för att det fortfarande är lite färre besökare på mässor nu efter pandemin, men en minst lika stor anledning är att det blev lite för mycket för bryggerierna som reste till Stockholm att vara på plats under två helger. Det blev väldigt många hotellnätter.

 

Fokus ligger förstås på Sverige, men det blir även besök bland annat från andra sidan Atlanten och från Sydeuropa.

 

– Vi tror och hoppas att väldigt många av de svenska bryggerier som ställt ut tidigare år kommer att komma tillbaka. Sedan kommer Brewers Association från USA tillbaka för tjugonde året för att både visa upp sina bryggerier och knyta kontakter med de svenska, inte minst för att de svenska bryggerierna har internationellt hög status idag. Ytterligare ett bevis på det är att den spanska bryggarföreningen kommer med en delegation.

 

Hur involverad är du själv nuförtiden? Det talades väl om att du skulle gå i pension?

– Jag är inte längre projektledare. Det är Malin Åkerström som sköter den biten. Men jag är kvar som senior advisor och bidrar med det jag kan. Helen Tideman är en annan betydelsefull kvinna som varit med länge som är kvar och hjälper till. Sen har vi ju Janko som sköter tävlingen och Jörgen Hasselqvist som har hand om den internationella biten. Så det råder ingen brist på kompetens.

 

Stockholm Beer & Whisky Festival äger rum på Nackastrandsmässan 5-7 september.