Het debatt om krogkedjans ölprisstöd

När Göteborgsfamiljen gick ut med sin kampanj Ölprisstödet med en stor stark för 35 kronor, kallade Göteborgs-Postens ölskribent Robert Lagerström det ”ett slag i ansiktet på stans hantverksbryggerier.” Kedjan svarar att prissänkningen handlar om att sätta gästen i första rummet, inte leverantörerna.

Under mars och april återlanserar Göteborgsfamiljen kampanjen Ölprisstödet där de sänker ölpriserna med tio procent på sina 20 restauranger, däribland Skanshof, Taverna Averna, Levantine och Moreno Pizza. En kampanj som lanserades första gången för ett år sedan, i samband med att priserna på Systembolaget höjdes.

 

Kampanjen gäller fatöl från krogkedjans huvudleverantör Spendrups, exempelvis har priset på en stor stark sänkts från 39 kronor till 35 kronor på Moreno Pizza.* Detta fick Robert Lagerström att skriva en krönika där han reagerade starkt på initiativet. Han menar att erbjudandet bygger på krogavtal som stänger ute andra bryggerier och begränsar utbudet.

 

”För hantverksbryggerierna är rabatten ett slag i ansiktet. Många av dem skulle tvärtom behöva höja sina ölpriser, för att kompensera för dyrare råvaror, förpackningar och transporter. Men de vågar inte,” skriver Robert Lagerström.

 

Texten har engagerat tidningens läsare, men i kommentarerna är meningarna delade. Vissa håller med om att det är viktigt att lokala krogar gynnar det lokala hantverksölet, medan andra tycker att kritiken är obefogad.

 

”Så ska vi seriöst gnälla på att vi slipper betala 100 kr för ett glas öl? Inte undra på att de flesta sitter hemma och dricker” skriver bland annat en läsare.

 

Robert Lagerström förstår synpunkten att alla vill att öl ska kosta lite och att det är konsumenten som väljer. Men framförallt ser han att valfriheten minimeras när det i huvudsak finns öl från en enda leverantör: ”Konflikten ligger i att bryggerijättarna bekämpar hantverksproducenterna med fulavtal, som stänger ute dem från många pubar och restauranger. Inte heller hos Göteborgsfamiljen är småbryggerierna inne i värmen.”

 

Göteborgsfamiljen å sin sida hävdar att prissänkningen är ett svar på att inflationen inte har sjunkit som förväntat. På det här sättet vill de bidra till mer i plånboken för sina gäster.

 

I sitt debattinlägg bjuder Tobias Hamberg från Göteborgsfamiljen in Robert Lagerström till en öl. ”Han kan välja – en stor stark eller en hantverksöl från ett lokalt bryggeri? Eller varför välja, ta en av varje!”

 

I sin avslutande replik svarar Robert Lagerström ”Själv föredrar jag ställen som inte är bundna till en leverantör och där öl betraktas som någonting mer än en simpel berusningsdryck. Tack för inbjudan! Men vi får nog ta den där skålen på skilda håll.”

 

*FÖRTYDLIGANDE: Efter textens publicering har Tobias Hamberg från Göteborgsfamiljen inkommit med kompletterande information, som inte tydligt framgick av Robert Lagerströms krönika eller de två debattinlägg som refereras till i artikeln: ”Göteborgsfamiljen sänker priset med 10% under mars och april på varugruppen öl. Det inkluderar samtliga ölsorter såsom burk, flaska och fat och från leverantörerna Vega, Stigbergets bryggeri och Spendrups. Det gäller även alkoholfri öl.”