Vild satsning ska snart ha premiär

Bildspel

Bild 4 av 6

Hallon och Cassis är de två öl som släpps först.

 

Vild blir namnet när Brekeriet satsar stort på fatlagrade suröl. Premiären närmar sig och André Ek är både förväntansfull och lite nervös.

Det var i maj i fjol som de stora foeder-faten anlände till bryggeriet, och tillsammans med ett stort antal andra fat fyller de ganska mycket av ytan i den nybyggda delen av bryggeriet där ölet får utvecklas sin egen takt.

– Vi bryggde en massa när faten var här och allt var fyllt i juni. Sedan har det varit en lång väntan, säger André Ek.

De två första ölen, Cassis och Hallon, är buteljerade och ska bara stå till sig lite till. I december gjordes blenden till de två premiärölen och samtidigt tillsattes de olika bären. När ölet är färdigt blir det premiär på Restaurang Barr i Köpenhamn. Det evenemanget ska genomföras 29 mars. De båda ölen kommer också på Systembolaget i maj.

Därefter är planen att det ska släppas nya öl som blendats från de egna faten med jämna mellanrum. Cirka 10-12 olika öl är målet för 2018 och det innebär ett snitt på cirka 4000 liter per månad.

Alla de ölen kommer att ha varumärket Vild.

– Vi vill skapa ett begrepp med Vild och det ska även andra bryggerier från Sverige och Skandinavien kunna använda om ölet legat på ekfat i minst sex månader. Det blir ett eget varumärke där Brekeriet tonas ned lite grann, förklarar André Ek.

För att behålla den kultur som nu skapats kommer faten inte att tömmas helt. En del av den öl som finns i faten lämnas kvar för att blandas med ny öl.

Förhoppningen är att en ganska stor del av produktionen av fatlagrad suröl ska gå att köpa på Systembolaget.

– Vi hoppas att en hel del av den här ölen ska hamna där, men inget är bestämt, säger Ek.

Efter premiären är det också klart vilka öl som ska komma härnäst. Det blir två samarbeten, ett med spanska Laugar och ett med amerikanska Arizona Wilderness. Tre olika grundetiketer kommer att användas, en för standard-surölen, en för suröl med frukt och bär, samt en som används vid samarbeten med andra bryggerier.

En del av ölen kommer också att tas fram regelbundet. Det kan vara en utmaning med suröl och fatlagringar, men André Ek ser inga problem med det.

– Det går att komma ganska nära från gång till gång. Det är samma som med årgångsvin, ingen förväntar sig at det ska smaka exakt likadant varje gång. Det är det som är charmen med hantverk, säger han.

Varumärket Vild tror man ska stå för cirka 25 procent av produktionen av öl hos Brekeriet. Antalet möjligheter som finns med alla faten på plats är oändliga när det gäller blandningar.

– Det blir ett driv för oss att man vill utvecklas på det här hela tiden, säger André Ek.