Pandemin tuff tid för Karlstadsbryggeriet

Joao Alberto och Mark Pulman är de som jobbar på Good Guys idag, men snart kommer det in en ny person som ska jobba som bryggarassistent. Foto: Peter Lindh

Det har varit tufft för Good Guys. Pandemin slog hårt mot bryggeriet som hade mycket försäljning på krogarna. Men nu har det vänt igen.

I januari 2020 tog nya ägare över på Good Guys och tillfället hade nog kunnat vara bättre valt.

– Ja, det ska gudarna veta. Det måste vara århundradets sämsta tajming för bryggeriköp. Det blev inte riktigt den början som vi hade hoppats på, säger Mark Pulman på Good Guys.

När restriktionerna gjorde att krogförsäljningen dök drabbades Good Guys hårt. Mycket av försäljningen låg på den sidan. Samtidigt tvingade det bryggeriet att lägga mer energi på Systembolaget.

– Vi har inte på tårna där innan, men nu har vi insett hur viktigt det är att släppa nyheter regelbundet. Även om våra basöl säljer bra så vill folk uppleva nytt hela tiden.

Good Guys gjorde däremot inte som många andra bryggerier och satsade på folköl.

– Vi diskuterade det flera gånger och gjorde kalkyler. Det var i samband med att försäljningen tog fart igen i somras och vi insåg att vi inte ens hinner brygga våra befintliga produkter. Det är mycket man vill, men man måste göra det bra också. Om man gör allt blir det halvdant, säger Mark.

Någon folköl verkar inte heller ha behövts för att hålla liv i bryggeriet. När de går in i 2022 gör de det med bra fart och i dagarna anställs ytterligare en person för att hinna med produktionen. Tanken är att Mark då ska syssla med det som var tanken när han gick in som delägare.

– Jag ska jobba med sälj och event eftersom det börjar ta fart, det har jag inte haft tid med för att jag fått burka öl och organisera lagret.

– När jag kom in såg jag mig som spindeln i nätet, som skulle driva marknadsföringen, men den idén dog snabbt. Jag har burkat öl och organiserat lagret, och inte varit på en enda tap takeover eller festival. Vi fick koncentrera oss på att hålla huvudet över ytan.

– Samtidigt har det gjort att vi har kommit ut starkare på andra sidan. Jag tror att det är många företag som lidit av corona som i dag är starkare och klokare. Man kapar bekvämlighetsutgifter och rannsakar synen på kostnader och intäkter, avslutar Mark.