Uppköpta bryggerier utökar samarbetet

Med hjälp av Ballast Point ska Funka Buddha satsa mer på burkar. Foto: Funky Buddha.

De ägs båda numera av Constellation Brands. Nu ska Funky Buddha börja brygga öl hos Ballast Point. Dessutom görs en storsatsning på burkar.

Det har varit en hel del uppmärksamhet när Constellation Brands först köpte Ballast Point för en miljard dollar för några år sedan, och sedan även tog över Funky Buddha i fjol. Nu ska man bättre börja utnyttja att de båda bryggerierna har nya ägare.

Floridabryggeriet Funky Buddha ska nämligen börja brygga en hel del öl på Ballast Points nya bryggeri i Daleville, Virginia.

Det gör också att man kommer att satsa på burkar för de öl som bryggs där.

– Under de fyra senaste åren har vi definitivt sett att konsumenterna rör sig mot att vilja ha craft beer i burkar. Så vi vill ge dom det, säger John Linn på Funky Buddha till sajten Brewbound.

Uppbackningen från Ballast Point innebär också att ölproduktionen kommer att öka rejält för Funky Buddha. Det bryggdes runt fyra miljoner liter öl under 2017 och under det här året är målet att dubbla den siffran.

Bland annat ska man börja att sälja sina öl i Alabama, Georgia, North Carolina, South Carolina, Virginia och Washington, D.C. Tidigare har försäljningen till allra största delen varit koncentrerad till Florida.

Sedan tidigare har det jobbats med en omorganisation där Funky Buddhas säljare jobbar tillsammans med Ballast Points säljare i sydöstra USA.

Läs hela artikeln här.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Uppköpta bryggerier utökar samarbetet

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer