Två pajaser som ska göra ölresa i podden

Lelle Forsberg och Linn Åsroth har startat podden Sjätte Ölsinnet. Foto: Privatbild

De kan inte mycket om öl och kommer från en stor stark. Nu ger Linn Åsroth och Lelle Forsberg sig ut på en poddresa för att lära sig mer om öl som hantverk.

Det finns redan ett gäng svenska poddar redan. Ölpölen, Jankopodden, Ölvärlden, Hembryggning Halleluja, Fölkpodden, Beer Bubbles och säkert fler poddar täcker in det mesta som har med öl i Sverige att göra.

Det hindrar inte Linn Åsroth och Lelle Forsberg, som säger att de har en ny vinkel på det hela i deras podd Sjätte ölsinnet.

– Vi är två pajaser som försöker ha kul, lära oss om öl och göra en geografisk och mental resa. Vi går från alkoholister till finsmakare, kvalitet i stället för kvantitet, säger Lelle Forsberg.

– Vi tänker oss en resande ölpodd i stället för ett par polare i en studio. Det är unikt att vara på plats, även om det är dyrt och tar lång tid att göra, säger Linn.

En annan faktor som de tror talar för dem är att de båda är utbildade radiojournalister med erfarenhet från Sveriges Radio.

– Vi vet hur man pratar med människor, det är en fördel som får oss att sticka ut – även om vi har så lite kompetens vad gäller bryggarvärlden, säger Linn.

– Det kan finnas nackdelar med att vi kan så lite. Saker kan blåsa förbi och oss och vi kanske inte ställer rätt följdfrågor. Men vi försöker vända det till en fördel och det vi inte kan om öl kan vi förhoppningsvis kompensera med en journalistisk tanke och genom att ställa bra frågor. Vi lär oss och lyssnarna får hänga med på vår kunskapsresa, säger Lelle.

De lärde känna varandra under journalistutbildningen i Uddevalla. På grund av pandemin sköttes allt på distans och eftersom de var de enda som bodde i Uddevalla blev de vänner.

– Vi tyckte om öl och att träna, så vi drack mycket öl och tränade mycket och då föddes idén om en ölpodd, säger Linn

Hantverksöl är alltså en relativt ny upptäckt för dem. Men det är med viss entusiasm de ger sin in på det nya området.

– Vi sa från början att vi är lagerpersoner, men när vi har testat andra öl har vi insett att vi inte bara är lagermänniskor, vi har bara druckit dåliga ipor och pale ales. Vi vill fördjupa oss i hantverk och öl, vad som sker, bryggprocessen, hur man tänker när man gör en smak och tanken bakom. Lelle är otroligt intresserad av processen medan jag alltid blir så himla intresserad av personernas historia, säger Linn.

– I det kommande avsnittet gick vi och köpte alla bryggeriets öl för att förlänga avsnittet, det blev mer av ett fylleslag än provsmakning. Vi är inte helt emot att sitta och prova öl, men i så fall tar vi in experter i treminuterssekvenser. Det finns redan provsmakarpoddar och jag vet inte om jag tycker att det är så kul att lyssna på dem personligen, men jag vet många andra som gör det och då finns det poddar som är duktiga på det och då kan de få göra det, säger Lelle.

Planen är att göra Sjätte Ölsinnet i säsonger där de arbetar ihop ett antal avsnitt och sen publicerar det i sjok på ungefär samma sätt Rättegångspodden, berättar de. Varje avsnitt utgår från ett bryggeri som de besöker.

I helgen som var släppte de det fjärde avsnittet, som är från Majornas Bryggeri i Göteborg. Dessförinnan har de besökt Halmstad Brygghus, Rocky Point i Åsa och Vega i Göteborg i tur och ordning.

– Vi har spritt ut det lite första säsongen och tagit bryggerier som vi var intresserade av. Framöver ska vi jobba mer ortsvis. Julsäsongen blir det Västra Götaland och säsong tre blir det mer centrerat på bara en stad, som Göteborg eller Halmstad, säger Linn.

– Den första säsongen var slumpen som avgjorde var vi hamnade, men vi ska försöka styra det bättre och ta så många vi kan på varje rutt, lägger Lelle till.

Varje säsong blir det även ett bonusavsnitt som faktiskt inte utgår från en resa.

– Nu ska vi göra ett avsnitt om kvinnors ställning i bryggeribranschen. Vi hade planerat att göra det redan från början och med allt som blossat upp nu har gjort det mer aktuellt och då kände vi att vi verkligen måste ha det här avsnittet, det är mer väsentligt än nånsin, säger Linn.

Mottagandet bland lyssnarna har varit okej, berättar de. Konceptet verkar fungera.

– Det är inga galna siffror, men man blir jätteglad när man ser att nån har lyssnat. Det är ganska mycket arbete som ligger bakom, berättar Lelle.

– Men det har gått över förväntan och responsen har varit orimligt bra. Det har varit ett stort engagemang på sociala medier. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i nuläget, de första veckorna kollade jag dagligen, då var det 30-40 lyssningar per dag, säger Linn

För den som vill lyssna på Sjätte Ölsinnet så finns de på de större plattformarna, som Spotify, Acast, Apple Podcasts och Googles Audible.