Succé i USA – men trögare i Sverige

Hard seltzer har än så länge inte blivit mnågon säljsuccé på Systembolaget. Smaka är ett varumärke från Beersmiths i Göteborg, medan White Claw kommer från USA. Foto: Montage.

I USA gör drycken succé. Men i Sverige går det trögare för hard seltzer och det verkar som att Systembolaget inte tror på samma utveckling här.

 

Rosévin, mousserande, vitt vin och ljus öl är de största vinnarna.  Där har ni dryckerna som haft mest nytta av den varma sommaren i Sverige.

Där har det noterats klara säljökningar i sommarvärmen.

Men hard seltzer har inte fått den utveckling som de producenterna hade hoppats på. Trots att det kan ses som en sommardryck, så utgör hard seltzer bara fem procent av den totala försäljningen av blanddrycker på Systembolaget.

Sortimentschefen Ulf Sjödin tror inte heller på en utveckling liknande den i USA.

– I USA är den en del av en hälsotrend. Det är väldigt litet intresse för torra blanddrycker här och jag tror nog inte att det kommer att bli lika stort här. Jag tror att svenskar vet att om man vill vara hälsosam så ska man inte dricka alkohol över huvud taget, säger han till Dagens Industri.

På flera håll i landet har det satsats på produktion av hard seltzer och drycken ska kanske inte dömas ut redan. I USA satsar alla de stora bryggerierna på hard seltzer och där sker över huvud taget en förändring där bryggerier tar fram betydligt fler produkter än bara öl.

När det gäller ölförsäljningen på Systembolaget slog den alla tänkbara rekord under fjolåret.

Men faktiskt säljs det ännu mer öl i år. 147,s miljoner liter öl har det sålts fram till sista juni i år och det innebär en ökning jämfört med i fjol på 5,1 procent.