Spendrups invigde sin mångmiljonsatsning

Den nya anläggningen för pappersförpackningar för burkar. Foto: Pressbild

I går invigde Spendrups sin ny tapplina i Grängesberg, en investering på 200 miljoner kronor.

Förra året skrev vi om att Spendrups skulle investera i en ny tapplina. Den största investeringen på många år i produktionsanläggningen i Grängesberg och nu står den klar.

Det är den stora efterfrågan på burkprodukter som ligger bakom investeringen, men även en övergång till den smalare burktypen, sleek can. 60000 burkar i timmen kommer anläggningen att klara av.

Samtidigt införs även ny typ av förpackning för burkar, keel clip, som är pappersbaserad.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups i ett pressmeddelande.

– Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där. Det är en förpackning som passar både konsument och dagligvaruhandeln.

Spendrups uppger att man kommer att spara in 100 ton plast varje år, när alla produkter gått över till keel clip. Något man räknar med kommer inträffa andra kvartalet 2023.

– Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktigt perspektiv. Vi är först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

– Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck på hyllan i dagligvaruhandeln.