Sahtipaja satsar på brett och provsmak

Bildspel

Bild 2 av 4

Den nya lokalen är på cirka 100 kvadratmeter.

En helt ny lokal för bara brettöl och suröl. Dessutom med en provsmakningsbar. Det är planerna för Sahtipaja inför nästa år.

Sätilabryggaren Timo Krjukoff har haft många planer ända sedan han började att brygga kommersiellt för två år sedan. Nu är det dags igen.

En helt ny lokal i en gammal smedja tre kilometer från Sätila ska bli hans nästa projekt.

– Jag brygger på samma bryggeri och kör sedan vörten till den nya lokalen. Jag hoppas få tag på fat till 15000-20000 liter brett- och vildjästöl, säger han.

Det blir öl i lambic-stil samt öl med brett som blir fokus i den nya lokalen.

– Jag vill i gång så fort som möjligt. Men det är en del jobb med lokalen, jag måste dra in vatten och avlopp till exempel.

Huset där faten ska placeras är på cirka 100 kvadratmeter och fullt med gammaldags charm. Att det tidigare varit en smedja i huset passar perfekt, då andra delen av ordet Sahtipaja betyder just smedja.

En provsmakningsbar planeras också i samma lokal som faten.

– Jag hoppas på det, det skulle vara roligt, säger Krjukoff.

Med denna satsning hoppas han komma upp i en årsproduktion på cirka 50 000 liter, givetvis med utökat fokus på suröl och brettöl. Men att brygga på heltid är inte aktuellt.

– Jag vill jobba vidare med IT också, det är kul med variation och känns bra att ha två ben att stå på.

Den allra mesta av hans öl går på export. Hela 95 procent skickas till i dagsläget tio andra länder och det är en medveten strategi.

– Det är smidigare för mig att jobba så. Nu kommer det en del öl, cider och mjöd i USA också via Shelton Brothers, berättar Krjukoff.

Nu väntar en hel del jobb med den nya lokalen i vinter, och dessutom ska en ny buteljeringsmaskin installeras i det delvis ombyggda nuvarande bryggeriet. Målet med det är att kunna erbjuda öl, cider och sessionmjöd till Systembolaget.

Ett välkommet avbrott blir det sedan i mars då han för tredje året är med på Hunahpu Day i Florida.