Populär jäst blev populär bland gäster

Bildspel

Bild 1 av 4

Nöjd duo. Jonas Gustavsson och Karl-Johan Fredén Jansson var nöjda med slutresultatet.


 

Hans egen jäst har fått en del del uppmärksamhet i ölkretsar. Under torsdagen var det premiär för Karl-Johan Fredén Janssons jäst i en kommersiell öl.

Beernews har tidigare berättat både om jästen och om bryggningen hos Morgondagens Bryggeri. Jästen är framodlad på Hisingen och hos Jonas Gustavsson bryggdes det en saision med mango på jästen.
Ölstugen Tullen Kville blev först med att serva ölet under torsdagskvällen.
– Det har varit nervöst tidigare idag, jag hade ju inte provat ölet förrän jag kom hit. Men det var en lättnad när det smakade så här gott, sade Karl-Johan Fredén Jansson medan han serverade ölet i baren.
Först var planen att ölet skulle ha premiär på den tap takeover som Morgondagens har på Brewers Beer Bar på tisdag, men då är jästmakaren själv bortrest.
– Det är synd att Kalle inte kan vara med då, men vi löste det genom att anordna den här kvällen. Jag tycker ölet är fantastiskt gott, jag är supernöjd, säger Jonas Gustavsson.
Efter att Beernews skrev om jästen har intresset ökat snabbt. Den har sålt slut i de butiker där den funnits, och det kan bli aktuellt med fler samarbeten. Hans företag K-yeast har därmed fått en riktigt bra start, men Karl Johan Fredén Jansson har själv inte så bråttom med att expandera.

– Det är roligt med intresset, men det är ingen brådska. Det får växa fram och jag kommer att odlamer jäst, säger han.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Populär jäst blev populär bland gäster

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer