Pionjären vill ha fokus på nästa hit efter IPA

Sam Calagione tror på ölets framtid trots att konkurrens hårdnat. Här med hustrun Mariah vars rötter i Delware ledde till att bryggeriet hamnade just där. Foto: Pressbild.

Den hårda konkurrens fick honom att gå samman med Boston Beer Company. Men Sam Calagione tror på ölets framtid och tycker att bryggerier ska fokusera på vad som blir stort efter IPA.

 

Calagione startade Dogfish Head 1995 och tillhör pionjärerna när det gäller amerikansk craft beer. Han ser på bryggerier som Sierra Nevada och Boston Beer Company som riktiga pionjärer, men menar att Dogfish Head, Bells och Stone Brewing kom i en andra våg.

– Jag vet att vi var först med att tillsätta kulinariska ingredienser i öl, men i dag gör de flesta av USA:s 8000 bryggerier en fruktsuris. I mitten av 90-talet var det inte coolt. Folk tyckte vi var idioter och kättare när vi hade kaffe eller frukt i våra india pale ales, så i tre år kämpade vi för att inte gå i konkurs, säger han i en intervju med sajten Inside Hook.

Calagione menar att det är viktigt för bryggerier att vara vakna och se vad konsumenterna vill ha. Det kan innebära att man måste ta ut svängarna ibland.

– Dagens yngre konsumenter vill ha båda nya saker och spännande smaker. Vår portfolio måste matcha det.

Även om Dogfish Head funnits länge, så känner man av konkurrens från de många nya bryggerierna. Det var en av anledningarna till att Sam Calagione för ett par år sedan lät Dogfish Head slås samman med Bosten Beer Company.

– Det gick från att det öppnade ett bryggeri varje vecka till två varje dag. Det är inte hållbart. Seltzers och cocktails växer snabbare än öl. Med så många lokala bryggerier tappade vi försäljning som vi haft långt bort från oss. Vi valde mellan att sätta oss i skuld och anställa en massa nya säljare för att slåss mot Coors och Bud, eller så samarbetar vi med ett företag som tänker likadant som vi, förklarar Calagione.

Boston Beer Compabny har i dag en större försäljning av iste än av öl, men Calagione är inte orolig för ölets framtid.

– Seltzer har funnits i tio år, öl har funnits i 10 000 år. Ölet kommer tillbaka, så låt oss fokusera på vad som ska bli stort efter IPA, säger Calagione till sajten.