Över 500 delägare när bryggeriet utvecklas

Ulrik Jönsson är mycket nöjd med intresset bland konsumenterna för att satsa pengar i företaget. Foto: Ronny Karlsson.

Förra gången gav det 400 000 kronor. Den här gången mer än dubbelt så mycket. Nu har Åhus Bryggeri en bra grund inför satsningen på ett betydligt större bryggeri på en gård.

 

Grundaren Ulrik Jönsson har tidigare gjort liknande satsningar på crowdfunding och är nöjd med resultatet även den här gången.

– Det visar att vi har ett stort förtroende hos konsumenterna, säger han.

Pengarna som nu kommit in ska gå bland annat till ett nytt bryggeri på en gård i utkanten av Åhus, och det är en gård som Jönsson investerade i tidigare i år. Där är också tanken att det ska växa fram någon form av ölservering och han är även öppen för att ha andra hantverksföretag i lokalerna.

– Det blir en buffert inför kommande investeringar och detta kan dessutom kombineras med banklån och det är en styrka, säger han.

Åhus Bryggeri har haft bra fart på försäljningen under åren och bland annat har ölet Otto Byggmästare tagit bra fart. I den nya satsningen kommer det på sikt att behöva vara fler personer som jobbar med bryggeriet och även med servering.

– På sikt kommer vi att behöva anställa, menar han.

Kampanjen lockade 125 nya personer att satsa pengar i företaget och dessutom var det 25 tidigare investerare som nu gjorde en in satsning på Skånebryggeriet. Totalt finns nu över 500 delägare.

– Det känns roligt, och det är extra kul att det är spridning på var de bor. Nu har vi delägare från Umeå och ner till Tyskland, säger Jönsson.