Ölet som drar in 50 miljoner till samhället

Ölet Pliny The Younger sätter bra fart på hela närområdets ekonomi. Foto: Montage.

Ett nytt öl. 50 miljoner i intäkter för samhället. Så stor skillnad kan ett enda öl göra i USA.

 

Det handlar om det hyllade och eftertraktade ölet Pliny The Younger från Russian River. Bryggeriet i Sonoma County norr om San Fransisco har varje år i februari premiär för ölet och det lockar ölälskare från när och fjärran.

I år var det drygt 23 500 personer som tog sig till området för att besöka åtminstone ett av Russian Rivers två bryggerier i Windsor eller Santa Rosa.

Nu har man räknat ut att besöken totalt innebar runt 5,1 miljoner dollar i intäkter till området, vilket motsvarar ungefär 50 miljoner svenska kronor. Det innebär en ökning i spenderade pengar på nästan 18 procent.

Ölet släpptes i år för första gången även på flaska och alla besökare fick köpa med sig två flaskor för tio dollar styck.

Undersökningen visar att de första gästerna köade i cirka tio timmar för att få vara först att prova ölet. Det dök upp besökare från 14 olika länder och från 47 olika delstater i USA.

– Det är underbart att se en sådan boost för vårt samhälle precis innan allt stängdes ned, säger delägaren Nathalie Cilurzo till sajten The Mercuty News.

 

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Ölet som drar in 50 miljoner till samhället

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer