Nytt varumärke när succéduon samarbetar

Bildspel

Bild 3 av 3

Nikola Sarcevic, Jonas Gustavsson och Jennie Nilsson är redo för ett spännande samarbete.


 

Mikrofonbryggeriet och Morgondagens vill satsa mer både på Sverige och export. Då gör man det tillsammans under nya varumärket Wizard. I dag är det officiell uppstart för satsningen.

Såväl Mikrofonbryggeriet som Morgondagens har snabbt blivit mycket populära i Öl-Sverige, och de har dessutom samarbetet under en tid.

– Vi träffades första gången på All In Beer Fest 2017, och sedan har vi umgåtts i ungefär ett år. Vi gillar varandra, tänker på samma sätt och är på väg åt samma håll, säger Nikola Sarcevic.

Det första samarbetet var ölet Send In The Clowns, som då var en collab mellan de två bryggerierna. Nu tar man samarbetet ännu längre med gemensamma satsningen Wizard.

– Viktigast för oss är att göra så bra öl som möjligt, men vi siktar mot cirka 80 000 liter öl, säger de båda.

Under måndagen är det officiell start för satsningen, då man brygger tillsammans med Psychopipes och dessutom ska det göras ett samarbete med cidertillverkarna i Fruktstereo. Dessutom kommer deras första öl inom kort att burkas, och det ölet kommer ut på marknaden inom kort.

– Vi kommer även att köpa in vört som vi sedan jäser och surar och häller frukt i, säger Sarcevic.

Satsningen gör inte att deras tidigare varumärken försvinner. Såväl Mikrofonbryggeriet som Morgondagens kommer med egna öl på Systembolaget under våren och de satsningarna ska löpa parallellt med Wizard.

Ett viktigt mål med den nya varumärket är att kunna exportera mer och givetvis är förhoppningen att även Wizard ska tas emot väl av den svenska ölpubliken. Ett samarbete med konstnären Alexander Jansson ska också ge unika etiketter som ska sticka ut en del.

– Vi ska slå ihop det vi lärt oss så här långt och förhoppningsvis kunna ta det vidare, säger Gustavsson.

Även Nikola Sarcevic tror att nysatsningen kommer att bli bra.

– Vi hoppas på att vi kan lägga ihop ett och ett och att det ska bli tre eller mer.