Nääs valde bryggning i stället för djuren

Bildspel

Bild 2 av 6

Flaskningsmaskinen underlättar produktionen en hel del.

De sista djuren försvann 2012. Men Nääs Gårdsbryggeri gör att det fortfarande är full verksamhet på gården i södra Östergötland.

Gunnar Emanuelsson drev själv gården fram till 1990 och därefter arrenderades den ut. Men när de sista djuren försvann från gården 2012 valde Emanuelsson att börja jobba på nytt på gården som också är hans hem.

– Vi började att bygga bryggeriet i januari 2013, säger Emanuelsson.

Det blev en del strul inledningsvis när den tänkta bryggerileverantören gick i konkurs. Det kostade både tid och pengar men till slut stod ett bryggverk på 1000 liter på plats från ungerska Zip.

Med på bryggeriresan finns Lars Schweitz och Emil Jonsson. De jobbar med försäljning respektive bryggning.

Schweitz har lång erfarenhet från branschen. 1993 startade han ett bryggeri på Bredaryds Wärdshus i Småland.

– Det var Sveriges första restaurangbryggeri och jag drev det i 15 år, säger han.

Under detta år kommer det att bryggas cirka 90 000 liter på Näss Gårdsbryggeri, men det är inte en nivå som de är nöjda med.

– Ambitionen är att fylla ut bryggeriet och komma upp runt 200 000 liter per år, säger Emil Jonsson.

Även Gunnar Emanuelsson, som äger bryggeriet, hoppas på en positiv utveckling.

– Vi lyckas med att göra bra öl och har kolla på processerna. Vi gör ett nollresultat som det är nu. Kan vi satsa och ta in en kille till kan vi växa en hel del och inte vara lika känsliga.

Utöver bryggeriet ska det satsas på andra verksamheter i den före detta ladugården. Det ordnas en uppskattad julmarknad som nyligen lockade 1000 besökare till gården, och finns i dag en butik där det bland annat säljs viltkött och bryggeriets egen folköl.

Under nästa år kommer även en restaurangdel med eget kök stå klart och där finns möjlighet att ta emot gäster för till exempel ölprovningar.

Ölen från Nääs Gårdsbryggeri finns i dag i tio olika butiker hos Systembolaget och det ger förstås en viktig försäljning. Men lika mycket öl säljs på andra håll, bland annat ökar folkölsförsäljningen i dagligvaruhandeln.

– Men vi gör ganska få fat, det finns inte så många pubar i vår närhet, säger Emil Jonsson.

Precis som tidigare är planen att under nästa år utveckla en del nya öl. Det har blivit en allt viktigare del av ölproduktionen.

– Kunderna vill se nya öl och försöker att förnya oss hela tiden, säger Emanuelsson.