Miljardsatsning på burkar och miljön

AB InBev storsatsar på sin anläggning i Fort Collins. Foto: AB InBev.

En miljard dollar ska satsas på två år för att utveckla AB InBev. Den första satsningen görs på bryggeriet i Fort Collins.

 

Fort Collins i Colorado är för många känt som en stad med många bryggerier. Där finns cirka 20 bryggerier och bland annat har Odell Brewing och New Belgium Fort Collins som sin hemstad.

Men där finns också ett av AB InBevs största bryggerier och nu ska det satsas rejält där. Över 150 miljoner kronor ska satsas på bryggverk och förpackning.

Bryggverket ska göras mer miljövänligt och bland annat är målet att det ska gå åt mindre vatten vid varje bryggning. När det gäller förpackningsdelen ska man bland annat utöka möjligheter för att ha öl på burk.

I dag produceras 36 olika öl vid bryggeriet i Fort Collins. Det handlar då om öl som Budweiser och Michelob Ultra, men också om öl för uppköpta varumärken som Goose Island och Elysian.

AB InBev vill inte gå ut med hur mycket öl som det bryggs vid anläggningen under ett år, men det är i alla fall klart att ölen exporteras till USA:s samtliga 50 delstater.

Under en tvåårsperiod ska AB InBev satsa en miljard dollar på sina olika bryggerier i USA. Det är rimligt att tro att det även då handlar om att minska vattenåtgången samt att satsa mer på burk.

Målet för bryggeriet i Fort Collins är att ha hela ombyggnationen klar i slutet av året.