Mikkeller öppnar – men inte alla ställen

Bildspel

Bild 2 av 2

Jacob Gram Alsing är glad över att kunna starta upp verksamheten i Danmark.

Om en vecka kan danska barer och restauranger öppna igen. Mikkeller är beredda men alla deras ställen i Köpenhamn kommer inte att öppnas igen.

Danmark har gått hårdare fram än Sverige under corona-krisen och bland annat bara tillåtit barer och restauranger att sälja mat och dryck för take-away.

Men om en vecka, 18 maj, ska det vara okej att öppna igen.

Det kommer förstås som positiva nyheter för Mikkeller, som har en rad olika ställen i Köpenhamn, men även i andra delar av landet.

– Vår plan är att öppna alla våra ställen så snabbt som möjligt. Samtidigt hoppas vi att det ska komma mer information om vilka regler som ska gälla, säger Jacob Gram Alsing, ansvarig för det operativa arbetet på Mikkeller.

Tyvärr har coronakrisen gjort att två av Mikkellers ställen i Köpenhamn inte kommer tillbaka. Det handlar om restaurangerna Øl & Brød samt Hyggestund, både på Viktoriagade, som kommer att stängas för gott.

– Det är väldigt tråkigt att det blir så, men vi vet inte vad som väntar framöver och vi måste reducera riskerna, säger Jacob Gram Alsing.

Mikkeller har under många år varit ett framgångsrikt företag med expansion i många olika länder. Men den här våren har varit en utmaning.

– Det har varit tufft ekonomiskt. Vi har skickat hem runt 500 personer över hela världen och det är så klart aldrig roligt. Men vi försöker att vara postiva. Jag är väldigt imponerad av vår personal, de har varit extremt lojala och starka.

Jacob Gram Alsing tror att det kommer att ta tid innan allt blir som vanligt igen. Men han håller tummarna för att den stora ölfestivalen MBCC i alla fall ska kunna genomföras. Planen var först att den skulle ha genomförts den gångna helgen, men nu är planen att den ska genomföras i oktober.

De senaste månaderna har gjort att Mikkeller försökt med många olika lösningar för att fortsätta nå ut till sina kunder.

– Vi har sålt take-away, haft hemleveranser, webshopen har varit öppen och vi har haft virtuella ölprovningar. Vi har gjort allt vi har kunnat och det har fungerat bra, men givetvis inte på samma sätt som när våra barer är öppna. Men på något konstigt sätt har det varit kul att utmana vår affärsmodell och jag tror att det kommer att stärka vårt företag i framtiden.