Ölimportören och distributören Brill & Co firade i dagarna sina 30 första år. Delägaren Marc Schuterman, som arbetat i företaget i över 20 år, vill inte skryta, men konstaterar samtidigt stolt att Brill varit först med mycket i Ölsverige. Frågan är nu – kommer de att kunna fortsätta med det?
Brill hade inte kunnat vara äldre. Företaget startade 1995, samma år som Sverige gick med i EU och det statliga importmonopolet av alkohol släpptes. Grundaren, Pierre Brill, hade i många år arbetat som vinagent för vin- och spritmonopolet, och det handlade inte bara om att sälja, utan också att hitta rätt och att importera det till Sverige. Att fokuset blev vin berodde bland annat på att han inte gillade öl.
– Vinimport var verkligen hans grej och Pierre startade importföretaget så snart det gick. När jag kom in i företaget, knappt tio år senare, fanns vin från hela världen i portföljen. Men ett ursprung han särskilt gillade var Turkiet, vilket oväntat nog också blev startskottet för öl, säger Marc Schuterman.
Den turkiska nischen var ett strategiskt drag. I Stockholm fanns många turkiska restaurangägare och Pierre Brill hade en idé om att det kanske skulle vara kul för dem att också kunna erbjuda lite turkiska viner. På den vägen kom Pierre i kontakt med Tekel, det statliga, turkiska monopolet för alkoholhaltiga drycker, som sökte en importör för Raki, den turkiska anisspriten.
– Efter det hörde den turkiska handelskammaren av sig och ville att ölet Efes skulle göra samma resa. Pierre var tveksam, och mest för att det var ett öl, fortsätter Marc Schuterman.
Ölet hamnade trots allt i portföljen och 2001 ställde Brill ut med sitt enda öl på Stockholm Beer and Whisky Festival i Nackastrand.
– Det är enda gången vi gått plus på den festivalen, skrattar han.
Paulaner och Cruzcampo blev ytterligare två öl till portföljen. Men det var först 2004 när Marc Schuterman, som är släkt med Pierre Brill, började i företaget som ölet fick ta större plats.
– Jag bläddrade i en katalog som listade de över 500 vinimportörerna som fanns i Sverige då. Jag började reflektera över hur vi skulle kunna ta plats på den här extremt överetablerade marknaden? Vi hade många krogkunder och fick ofta positiva kommentarer över att vi också hade lite öl i sortimentet, säger Marc Schuterman och fortsätter:
– Kunde man kanske ta en position där? Vin är så mycket kostym och slips, öl är mer rock n’ roll. Jag frågade Pierre om vi inte kunde satsa på de häftigaste och mest innovativa ölen på marknaden. Ja, ja – testa det om du vill, svarade han då.
Sagt och gjort. Marc hade en idé om att hitta de två coolaste bryggerierna från ett antal olika länder. Ölen skulle se snygga ut och kännas attraktiva. Mikkeller, som då var relativt nystartade, var bland de första att ansluta satsningen.
– Mikkellersamarbetet var på flera sätt väldigt lyckat och tillsammans dem kunde vi vara tidiga med mycket i Sverige, vi gjorde beer makars dinners, samarbetsöl, lanserade fatlagrade öl, alkoholfri öl och vi kunde skapa mycket kontakter med bryggerier nere på festivalen MBCC [Mikkeller Beer Celebration Copenhagen, reds anm], säger Marc Schuterman.
Det bubblade också på ölfronten i Sverige, och en av de stora utmaningarna för de svenska bryggerierna var försäljning och distribution, och det dröjde inte länge innan Brill började arbeta med det också.
– Då fanns cirka 25 bryggerier i Sverige och intresset var stort, men de hade inte kapacitet att själva köra ut ölen eftersom de också bryggde den. Så vi bakade in det som en del i vårt ölerbjudandet och blev den första importören att distribuera svenska hantverksbryggeriers öl i Sverige.
När Marc tänker tillbaka på den här tiden är det vissa minnesbilder som särskilt etsat sig fast. Som ett när en Systembolagsinköpare kom fram till deras lilla monter på en stor vinmässa, där Mikael Engström på Dugges, det bryggeri som Brill jobbat längst med, stod och visade upp sina öl.
– ‘Varför har du tre ipor i ditt sortiment?’, frågade inköparen på Systembolaget och Micke svarade ’varför har du 30 ljusa lageröl i ditt’. Det var så talande för den tiden, menar Marc Schuterman.
Överlag var det en tid med en positiv och kreativ anda, allt var roligt och ingenting omöjligt – som det är när allt är nytt, konstaterar Marc. Brill har hela tiden haft ett fokus på krogen och peppade sina bryggerier till att förhandla in en eller två fria kranar när det var dags för restaurangerna att omförhandla sina avtal med storbryggerierna. Vilket de gjorde och plötsligt kunde Brill börja sälja fatöl, och inte bara flaskor till restaurangerna.
– Det gick jättebra i ett par år. Men problemet dök upp när de svenska bryggerierna gick från 100, till 200, 300, 400… det blev trångt om gästkranarna, men det var inte det enda problemet. Jag minns när jag var i Köpenhamn 2009, att de ojade sig över att marknaden i Danmark var överetablerad, då fanns 120 bryggerier där, ungefär 20 i Sverige. Jag tänkte ’hoppas inte den svenska marknaden blir likadan’ – men det blev mycket, mycket värre, säger Marc Schuterman och fortsätter:
– De hundra första bryggerierna som startade kunde växa och bli större, ta plats på Systembolaget. Bryggeri 200 har inte alls haft samma dynamiska skjuts, tvärtom har deras kaka bara minskat i takt med att ytterligare 200 bryggerier startat. De 300 har fått dela på samma kunder. Det finns en total mängd öl att sälja, den är konstant och marknaden växer inte på samma sätt längre.
Att Ölsverige har förändrats råder det ingen tvivel om, och det är periodvis en dyster bild som Marc målar upp.
– Det är en ganska stor skillnad på kulturen nu och då. I början kämpade man för varje grej. Min personliga uppfattning är att folk snabbt blir gnälliga nu om inget är lättillgängligt. Samtidigt har den ekonomiska situationen gjort att krögare byter till billigast tänkbara, inte för att de är missnöjda med ölet de haft – utan för att de behöver tjäna pengar, säger Marc Schuterman.
Och tjäna pengar, det gör krögarna på ölen. Centralt under hela Brills resa har varit att motivera priset på hantverksöl, att få krögarna att förstå att ölet kostar mer än det som storbryggerierna sålt. Samtidigt har man pressat priserna mot producenterna, för att inte priserna ska skena.
– Idag är det vedertaget att ett öl kan kosta hundra kronor. Det är rent av billigt, men det är priset på storbryggeriernas öl som ligger på den nivån nu. Det får man ge dem, att de lyckats få svensken att betala jättemycket för billiga produkter. Skulle krogen ha samma marginal på hantverksöl skulle det behöva kosta över 200 kronor ut mot kund, säger Marc Schuterman.
Brill har nyligen själva valt att avsluta sin krogsatsning, Rosa, som de öppnade i lokalerna där Mikkeller Bar tidigare låg.
– Vi hade funderat jättemånga år på ett eget ställe. Så vi tog chansen när den dök upp och det har varit väldigt lärorikt. Men vi hade absolut underskattat utmaningen med att vara krögare och samtidigt ha ett heltidsjobb på andra sidan stan. Det är svårt att få lönsamhet när man rattar något på distans. Vi hade en samarbetspartner på väg in, men i sista stund föll det och då valde vi att stänga, förklarar Marc Schuterman.
Ölet är idag både hjärtat och ryggraden i Brills verksamhet, men den delen ska varken växa eller minska. Istället breddar de verksamheten genom att addera vin, cider och snacks till portföljen.
– Det är mycket spännande som händer nu och det känns som att cirkeln håller på att slutas, det var ju med vinet som vi började med. Vi har ett bra och attraktivt ölsortiment, nu vill vi addera vinet på samma sätt. Vi tittar på ursprung och stilar som vi vet att folk är intresserade av och är öppna för vart den här resan kommer att ta oss, säger Marc Schuterman och går samtidigt iväg till kontorssköket.
När han kommer tillbaka är det med en skål mandlar. Han har precis kommit hem från världens största snacks- och godismässa i Köln.
– Herregud alltså, det var en helt galen mässa, men väldigt intressant. Vad tycker du om mandlarna? undrar Marc.
Snacks och godis har visat sig ha en stor efterfrågan och har kommit för att stanna i Brills utbud.
– Vi säljer det till kunder som redan handlar annat, många gillar färre leverantörer så det blir en service till dem och merförsäljning till oss. Men det passar också dagligvaruhandeln, dit vi säljer folköl och läsk, säger han och avslutar:
– Det är mycket som känns spännande nu, vi har redan jättemycket öl och det känns som att alla bryggerier redan gör allt, där finns inte så mycket förnyelse – men det här ger ny energi. Det är kul när något händer som utvecklar företaget.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
