Brill tar över flera belgiska varumärken

An Delanghe ska fortsätta jobba med sina belgiska varumärken, men från och med 1 april blir det som anställd hos Brill. Foto: Lars Landeman

Efter 17,5 år i egen regi går nu An Delanghe på Belgodeli över till Brill och tar med sig sina belgiska varumärken.

An Delanghe har drivit importfirman Belgodeli i mer än 17 år, men även om företaget klarat pandemin så har An efter moget övervägande dragit slutsatsen att ensam inte längre är stark.

– Det är bättre att ingå i ett större sammanhang och eftersom jag har jobbat med Brill för försäljning till restaurang tidigare kändes steget att gå till dem ganska naturligt, säger hon.

– Nu ska jag sätta mig in i deras affärssystem, sen ska jag jobba mest med kontakterna med Systembolaget.

Hon är nu anställd hos Brill på 50 procent och alla varumärken hon jobbat med i Belgodeli följer med dit: Dupont, De La Senne, De Ranke, Tilquin och Glazen Toren.

– Det blir bättre, enklare och billigare för kunderna. De avtal Brill har med bland annat distributörer är helt andra än de som lilla jag hade.

Företaget Belgodeli blir kvar i hennes ägo, med bara 50 procent på Brill har hon tid för andra extraknäck också, säger hon.

– Jag kan släppa en del av det som jag har gjort tidigare, som ekonomi och distribution eftersom Brill har folk som gör det.

– Men det känns lite konstigt efter 17,5 år på egna ben att vänja mig vid att vara anställd.