Matkedjan storsatsar på svenska folköl

Lidl satsar på folköl från tolv olika svenska bryggerier Foto: Lidl

25 olika öl från tolv svenska bryggerier. Lidl satsar stort på folköl och vill lyfta fram svensk öl i sina butiker.

 

Folköl har blivit allt mer populärt att producera för svenska bryggerier, och nivån på ölen har höjts en hel del under de senaste åren.

Nu satsar matkedjan Lidl på svenska folköl. Det är en satsning med öl som ska spridas i butikerna runt om i landet.

– Vi fortsätter att stötta svenska leverantörer och kommer ta in fler artiklar från svenska mikrobryggerier. Inledningsvis kommer det vara 25 artiklar från tolv bryggerier, allt från IPA och lager till ale och suröl i flaska och på burk, säger inköparen Klara Söderlund.

Målet är förstås att sälja mer öl, men det betyder också en hel del för de tolv bryggerier som finns med i satsningen

– Ölen kommer från bryggerier runtom i Sverige, från Österlenbryggarna nere i Skåne till Beer Studio i Umeå, säger Söderlund.

Lidl har expanderat en hel del i Sverige och har runt 200 butiker i dagsläget.

Här är de tolv bryggerier som är med i satsningen:

Beer Studio

Sälens Fjällbryggeri

Train Station

Örebro Brygghus

Ängöl

Barlingbo Bryggeri

Klackabacken

Beerbliotek

Poppels

Beersmiths

Vega Bryggeri

Österlenbryggarna