Mårdberg har lärt sig mycket längs vägen

Bildspel

Bild 5 av 5

Magnus Mårdberg säger att han gör många olika saker i bryggeriets verksamhet.


 

Ölintresset började på Oliver Twist för Magnus Mårdberg.  Därefter blev intresset större och 2011 startades Södra Maltfabriken.

Mårdberg jobbade själv inom restaurangbranschen innan han blev bryggeriägare.

– Vi hade ganska traditionell öl men så tog brorsan med mig till Oliver Twist. Jag gillade mest tjeckisk lager men fick prova lite annat. Jämtlands Postiljon var den öl som fick upp ögonen på mig, säger han.

Han började själv att ta in nya öl till sin restaurang och hemma började han att göra öl på egen hand. Entreprenören i honom gjorde att han fick tankar på att satsa på ett eget bryggeri. Det visade sig vara en riktig utmaning.

– Jag kunde göra hygglig öl hemma men kunde inte mycket om den industriella delen. Det var ett stort steg att brygga öl i stor skala, säger Mårdberg.

Han hade en del kontakt med andra bryggerier, bland annat Dugges, i samband med uppstarten 2011. Bryggverket på 2000 liter köptes från Kina men uppgraderades en del innan man började att producera öl.

Första ölet lanserades sedan på Systembolaget i november 2011.

Från början var han helt ensam om planerna på företaget och det var förstås en nästan omöjlig utmaning.

– Jag hade inte full koll på allt men anlitade folk. Sedan sprang jag på Niklas Hjelm. Vi hade barn på samma dagis och han blev delägare från start.

I dag finns även en tredje delägare, Emil Heijne, och bryggeriet har gått framåt för varje år.

Under de första åren fanns det en del problem att ta tag i. Kvaliteten på ölen varierade.

– Det berodde delvis på oss, och delvis på utrustningen. Bland annat var det problem med en del slangar och det tog ett tag innan vi fick ordning på det. Men nu rullar det på mycket bättre och vi har ordning på grejerna, säger Mårdberg.

En riktig framgång var det när Södra Maltfabriken 2014 vann en offert för en större burklansering på Systembolaget med ölet Almighty. Problemet med det var bara att det inte fanns någon burklina.

– Vi kollade runt överallt men det var inte lätt att lösa. Men till slut hittade vi en lösning med Spendrups, säger Mårdberg.

Ölet bryggs i en koncentrerad form på bryggeriet i Handen söder om Stockholm, och sedan kompletteras det ölet med en brygd gjord hos Spendrups. Därefter hamnar ölet på burk och går ut till Systembolagets butiker.

– Det ölet har betytt mycket för oss och gjorde också att vi fick lugn och ro i ekonomin.

Fem personer jobbar i bryggeriet i dag, och Mårdberg beskriver sin roll som lite allt i allo.

– Jag gör allt möjligt med bryggning, sälj och transporter.

I dag ligger årsproduktion runt 300 000 liter och målet är att den siffran ska öka.

– Vi har ingen riktig säljorganisation i dag, det kan vi bli bättre på. Dessutom vill dagens ölkunder gärna ha nya öl hela tiden. Vi gör småbatcher då och då, men ska försöka hinna med det lite oftare, säger Mårdberg.