Londonbryggeriets kampanj ger miljoner

Greg Hobbs och Ed Mason på Five Points hoppas på att dra in över fyra miljoner via en crowdfundingkampanj. Foto: Five Points.

Crowdfunding verkar fungera bra för bryggerier även i coronatider. Snart hoppas Londonbryggeriet Five Points på att kunna ha både ett nytt bryggeri och ett nytt taproom.

Satsningen ska göras nära parken London Fields i stadsdelen Hackney och det ser lovande ut trots att man spänt bågen ganska rejält när det gäller crowdfundingen.

Målet är att de båda grundarna Greg Hobbs och Ed Mason ska dra in motsvarande 4,1 miljoner svenska kronor och med tre veckor kvar av kampanjen har man fått in 2,75 miljoner kronor.

Det är cirka tre procent av företaget som man erbjuder till försäljning till intresserade personer och pengarna ska gå till en ny bryggutrustning och ett nytt taproom.

– De senaste tolv månaderna har varit enormt utmanande för oberoende bryggerier, precis som för alla små företag. Därför känns det otroligt spännande att kunna titta mot framtiden och ge företaget ett nytt bryggeri och ett nytt taproom i vårt kära Hackney, säger Ed Mason till sajten Beer Today.

Five Points grundades 2013 och har alltid haft sina lokaler I stadsdelen Hackney. Om man är i gång till sommaren kan det betyda mycket förintäkterna efter ett mycket tufft år.

– Jag längtar redan efter att dricka en pint i solen i vårt taproom utomhus i sommar, säger Mason.