Nu fylls tankarna med öl i stället för oro

Joacim Larsen, vd för Brygghuset Finn är mycket nöjd med att ha lanserat Unfiltered Helles på Systembolaget. Foto: Montage.

Direkt efter expansionen kom pandemin och då infann sig en oro. Men med den fasta lanseringen av Unfiltered Helles kommer Brygghuset Finn att ha även de nya tankarna fulla framöver.

 

1 juni lanserades Brygghuset Finn Unfiltered Helles i Systembolagets fasta sortiment. Ölet finns i hela 340 butiker och lär bli en storsäljare.

– Jag tror det här var den största offerten för craft beer som Systembolaget haft. De har uppskattat att vi ska sälja 400 000 liter på ett år, vi ska kanske inte räkna med att det blir riktigt så mycket, men för ett bryggeri som legat på 300 000-350 000 liter öl på ett år är det förstås stort, säger vd Joacim Larsen.

I jultider 2019 stoppades produktionen på bryggeriet efter att alla tankar fyllts med öl. Då väntade en omflyttning i lokalerna och kapaciteten blev större. Man lanserade även en ny design och var redo att ha premiär för den på Malmö Öl & Whisky Festival förra våren.

Men så kom pandemin.

– Festivaler var en ganska stor grej och vi fick ställa om. Det blev mer fokus på Systembolaget och vi klarade sommaren bra, minns Larsen.

Inför hösten i fjol beställde man därför fler tankar. Men när den beställningen var gjord kom den andra vågen av pandemin.

– Då blev vi lite kallsvettiga och undrade om vi skulle få användning för de tankarna.

Men under det senaste året har Landskronabryggeriet tagit hem en del offerter som gjort att produktionen rullat på.

Att få in Unfiltered Helles i så många butiker har förstås varit den största framgången. De offensiva satsningarna gör dessutom att bryggeriet även kommer att kunna producera annan öl.

– Tack vare den offerten har vi full användning för alla våra tankar och vi har även utrymme för att brygga andra öl och det är viktigt, säger Larsen.

Ölet är redan det mest framgångsrika för bryggeriet, och den totala produktionen skjuter i höjden rejält med hjälp av den här lanseringen på Systembolaget. Man är garanterad en plats på hyllorna i ett år.

– Sedan hoppas vi förstås att den har sålt så bra att den blir kvar i många butiker.

Ölet paketeras på burk, vilket kan vara en utmaning i dessa tider.

– Det blir bra volymer för oss men det har varit ett problem att få tag på burkar. Nu har vi fått okej från en ny leverantör så jag tror att det har löst sig, säger Larsen.

Det största jobbet var att få ordning på hela logistiken inför premiären, då en massa öl skulle bryggas, paketeras och fraktas i väg.

– Det har varit och är en utmaning att planera produktionen på rätt sätt. Nu känns det kul att allt det här sker på plats hos oss på ett bra sätt. Det funkar och vi har lärt oss mycket.

Inledningsvis ser det lovande ut med försäljningen och förhoppningen är förstås att många semesterlediga svenskar ska hitta Landskronaölet som nu sprids över hela landet.

– Det har gått överraskande bra med försäljningen hittills, det här är det största vi har gjort på bryggeriet och det känns jäkligt kul, avslutar Larsen.