Kunderna nöjda med öl som inte gör dig bakis

Halva batchen är såld och enligt personerna bakom Kompis är kunderna nöjda med effekten. Foto: Peter Lindh

Kompis, ölet som inte ska ge någon baksmälla, kommer nu att få fasta hyllplatser på Systembolaget. Och enligt gänget bakom ölet är kunderna nöjda med bakfylleeffekten.

I april skrev vi om kompisgänget som skapade en ny öl med aminosyran L-cystein som påstås motverka baksmälla efter konsumtion. Södra Maltfabriken bryggde ölen som sedan såldes via Systembolagets beställningssortiment.

– Det har gått bra. Halva batchen på 1800 liter är såld. Vi har inte gjort så mycket reklam och det har mest varit genom vänner och bekanta som folk hittat den, säger Carl Onsjö, som är en i gänget bakom ölet Kompis.

Trots det, eller kanske tack vare det, så ska nu ölet få fasta hyllplatser på två systembolag i Göteborg. Det handlar om Backaplan och Kapellplatsen – den sistnämnda ligger nära Chalmers där killarna har många vänner.

– Vi fick höra från Södra Maltfabriken häromdagen att vi måste skicka in varuprover för att få fasta hyllplatser.

Carl Onsjö och Marcus Birgersson kom på idén att skapa en öl som inte ger någon baksmälla. Foto: Privatbild

Även om man sålt nästan tusen liter hade Carl ändå hoppats att ölet skulle sälja mer.

– Men vi har inte fått det massmediala genomslag som vi hoppades på.

Kompis säljs med en qr-kod på etiketten som leder till en enkätundersökning där köparna får svara på frågor på effekten av ölet. Och enligt Onsjö har responsen varit bra från det tjugotal personer som svarat.

– Det är jättebra feedback både på effekt och smak och det är entydigt att folk blivit mindre bakfulla än de förväntade sig.

– Vi har även gjort experiment privat där vi gjorde en splitbatch med en dubbel-IPA, där den ena hälften fick L-cystein och den andra inte. Sen testade vi dem på ett gäng kompisar. Dagen efter ringde vi runt och frågade dem hur de mådde. 100 procent av dem som druckit öl med L-cystein sa att de mådde bra, medan den andra hälften mådde som de förtjänade.

Ekonomiskt har Kompis än så länge inte varit någon större framgångssaga. De är tio personer som gått in med pengar och ersättningen per öl är inte så stor.

– Om vi säljer hela batchen får vi så att vi har råd att köpa en förstaklassresa till Göteborg, men vi vet inte hur vi ska bo för det lär vi inte ha pengar till …

Trots den ringa ersättningen har de ändå planer på en fortsättning och då inte bara med Kompis.

– Vi har funderat på att göra en cider och sen är jag väldigt tänd på konceptet radler, kanske en ”hard radler” som hard seltzer. Men vi måste göra nåt som man vet verkligen säljer så troligtvis blir det en lager igen, kanske en tysk pilsner.