Bryggerier

Kristofer vill värna gammalt och brygga nytt

Det är Kristofer Olsson som är huvudbryggare på Grebbestad numera efter att Johan Hansson slutat efter 14 år. Foto: Ronny Karlsson

Johan Hansson har gått till en konkurrent och nu är det upp till Kristofer Olsson att hålla facklan brinnande på Grebbestad Bryggeri.

Nyligen skrev vi om att Johan Hansson, som efter många år på Grebbestad Bryggeri sade upp sig för att börja på storsatsande Smögenbryggarn i stället. Det blir Kristofer Olsson som ersätter Johan på Grebbestad Bryggeri, men han är inte ny på bygget. Efter att ha jobbat i sju år med Johan Hansson kan han redan jobbet. Och det inbegriper den mytomspunna nattbryggningen av Lunator.

– Haha, ja, det var jag som bryggde den senast. Jag gillar att göra galna öl, säger han.

Kristofer har som så många andra en bakgrund som hembryggare, men han har även läst ett par år kemiteknik på Chalmers och jobbat som kock.

– Det är många delar som leder till ölbryggning, säger han.

Kristofer Olsson till höger tillsammans med företrädaren Johan Hansson.

Att förlora Johan Hansson har både för- och nackdelar enligt Kristofer.

– Det är mycket kunskap som försvinner med Johan och hans 14 år här, men nu får vi in ny energi också, säger han och anspelar på det faktum att man anställt en ny bryggare, Hannes Rognås.

– Han har också hembryggarbakgrund och är musiker. Så det är mycket hårdrock på bryggeriet nu. Jag gillade våra dansbandsfredagar, men nu är det metal i stället …

Sitt eget ansvar som huvudbryggare ser han fram emot och redan tidigare var han mycket drivande i utvecklingsarbetet av nya öl tillsammans med Johan Hansson.

– Det är en stor möjlighet och ett stort ansvar. Jag vill värna det traditionella men även förnya, som våra burköl som gått superbra. Vi har en APA på 100 bolag samt en pilsner och session-IPA. Båtgästerna har älskat dem.

– Sen har vi en neipa som jag och Hannes håller på att ta fram, men den ska bara gå till närbelägna krogar här i Grebbestads hamn.

Och det behövs kanske lite nytt för att locka nya kunder till det anrika hantverksbryggeriet. Förra året förlorade man mycket försäljning när gränshandeln försvann.

– Jag funderar på att skapa ett nytt varumärke för att göra pastry stouts och mer neipor, sånt jag vill dricka själv. Men viktigast är att fortsätta med våra traditionella öl och då är det ju mest lageröl.