Nyheter

Efter 14 år – Johan redo för ny utmaning

Johan Hansson är ansvarig för bryggningarna på storsatsande Smögenbryggarn. Foto: Privat.

Efter 14 år var det dags för något nytt. Nu är Johan Hansson en viktig del i den nya storsatsningen på öl på Smögen.

Hansson var under 14 år ansvarig för bryggningen hos Grebbestads Bryggeri, men i början av året var det dags för en ny utmaning. Nu har han samma roll hos Smögenbryggarn, som vill satsa rejält i semesterparadiset på västkusten.

– Jag fick en förfrågan och kände att det var dags för något nytt, säger han.

Smögenbryggarn inledde sitt bryggande i fjol. Då skedde det i en ganska blygsam skala och målet var att ha öl på några av de lokala krogarna. Men intresset tog fart och nu satsar man på en helt annan nivå.

– Vår förhoppning är att nå en produktion på runt 150 000 liter redan i år och vi är beredda att jobba stenhårt för att nå dit, säger Hansson.

Det som sticker ut med bryggerisatsningen är den tydliga kopplingen till havet och närområdet.

– Det ska finnas med i alla öl och vi använder bland annat havssalt, tång och musselskal.

Bryggverket är på 1000 liter och är byggt så att det ska gå att dubbelbrygga under en dag.

– Med lite övertid kan vi nog till och med hinna med tre bryggningar på en dag, säger Hansson.

Inledningsvis ligger fokus mycket på den lokala marknaden, men på sikt ska man sälja öl på en helt annan nivå.

– Nu är det Smögen som gäller och närområdet här. Men ölen går att beställa på Systembolaget och på sikt vill vi nå ut nationellt.

Vid bryggeriet finns också ett taproom. Där är förstås målet att också sälja en hel del öl.

– Det blir inget där i påsk utan vi väntar till sommaren. Vi hoppas förstås att restriktionerna ska försvinna. Men det viktiga med vårt taproom är att visa upp ölen och vårt varumärke, menar Hansson.

Taproomet har även egen kaj som är tillgängligt med båt och där ska det också säljas folköl och merch.

Pandemin ska inte stoppa gänget bakom bryggeriet från att satsa offensivt, och om turismen tar fart i sommar är målet att ha sina öl på så många krogar som möjligt.

– Vi är i samma läge som alla andra. Men vi har en bra dialog med krögarna här och de brinner verkligen för det lokalproducerade, säger Hansson.