Internationellt

Klassiska bryggeriet satsar söderut

Dogfish Head närmar sig sin premiär i Miami. Foto: Pressbild.

Dogfish Head är redo för sin första bryggerisatsning utanför Delaware. Inom kort öppnar man en bryggeripub i Miami.

Beernews har tidigare berättat om planerna och nu närmar sig premiären. Det är i stadsdelen Wynwood som man nu etablerar sig.

– Vi förälskade oss i staden och framförallt i Wynwood som har en växande scen för både konst och mat, säger Sam Calagione till sajten Delaware Business Times.

I Wynwood finns redan flera bryggerier med tillhörande taprooms, och ett av de mer kända i Sverige är J.Wakefield.

Dogfish Head tar över de lokaler där Concrete Beach tidigare hade sin verksamhet. De flesta av bryggarna därifrån har varit i Delware för att utbildas i Dogfish Heads sätt att brygga öl och blir alltså kvar när de nya ägarna tar över.

Bryggverket som Dogfish Head nu tar över har en kapacitet på över 700 000 liter per år, men så mycket kommer inte att bryggas inledningsvis. Man ska sälja öl för take away samt förstås på fat, men det blir inte någon större distribution av Dogfish Heads öl i Florida direkt från start.

Fyra olika öl ska det bryggas till en början, och det handlar då om Slightly Mighty, 60 Minutes, Hazy-O och SeaQuench. Längre fram ska man också fokusera på nya öl som blir exklusiva för den nya satsningen i Miami.

Då ska även råvaror från Florida användas vid bryggningarna. 21 maj är det tänkt att man öppnar sitt taproom.