Johan satsar på nytt varumärke i bryggeriet

Bildspel

Bild 1 av 4

Nordic Artisan Brewing består av Johan Malmberg, Michele Antonacci, Bilguun Yansan och Fredrik Tegfors.

Business Monkey lever vidare. Men nu satsar Johan Malmberg även på Nordic Artisan Brewing. Detta i samarbete med bland annat en italiensk bryggmästare.

Johan Malmberg har drivit Business Monkey en tid nu, och hans fokus på välhumlade öl har varit lyckat. Men nu kommer ännu ett varumärke som ska ha sin bas i Töllsjö utanför Borås. I Nordic Artisan Brewing blir även Fredrik Tegfors, Michele Antonacci och Bilguun Yansan delägare.

Beernews har vid flera tillfällen skrivit om Business Monkey och satsningen på det egna bryggverket. Nu ska det finnas plats även för den nya satsningen där.

– Vi har en överkapacitet och då passar det här bra. Vi ville göra något tillsammans och då kändes det bra med en fräsch nysatsning, säger Malmberg.

Fredrik Tegfors är hembryggare men har tidigare inte varit inne i ölbranschen. Bilguun Yansan har tidigare jobbat på Pumphuset i Borås och har en hel del kontakter med bland annat leverantörer. Michele Antonacci har gått bryggarutbildningen i Berlin och kommer senast från ett jobb på Ritual Lab i Rom.

– Michele ville till Sverige och det var så som det här fröet började att gro. Nu har han flyttat till Sverige, säger Malmberg.

För Business Monkey fortsätter verksamheten som tidigare, med fokus på humliga öl. Enda skillnaden blir att Michele kan komma att brygga en del även av den ölen. För Nordic Artisan Brewing blir det fler blandade ölstilar som ska produceras.

– Vi kommer att brygga en hel del italiensk lager, men även välhumlade versioner av pale ale, brown ale och ipa. Sedan blir det säkert någon imperial stout också, vi kommer att se till att sticka ut lite, säger Malmberg.

Premiär för deras öl blir det nästa torsdag på ”Biljard och Bar” i Borås. Just nu är det inte aktuellt med någon expansion i bryggeriet för det nya varumärket.

– Det är Business Moneky som äger all utrustning, och de kommer att gå först om det blir trångt. Men som det ser ut nu finns det plats för båda, menar Malmberg.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Johan satsar på nytt varumärke i bryggeriet

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer