Jättesuccén kommer tillbaka som folköl

BIldspel

Bild 1 av 2

Nils Hultkrantz ser fram emot premiären av GBG Beer Week 2016 i en folkölsvariant.

En modern klassiker kommer tillbaka. GBG Beer Week 2016 har nämligen bryggts igen, men den här kommer släpper Stigbergets en folkölsversion.

 

Ölet är redan bryggt och kommer att ha premiär under sommaren. Det blir därmed ett av flera öl som Stigbergets framgångsrikt sålt på fredagar vid sin anläggning på Gamla Varvsgatan i Göteborg.

– Vi ska göra ett försök att ta fram en ny version av vårt mest klassiska av våra öl, säger Nils Hulkrantz.

Ölet kommer att säljas på burk och tanken är att ölet ska vara så likt originalet som möjligt, men med en alkoholhalt på 3,5 procent. De som provat folkölsvarianterna av Amazing Haze och West Coast IPA vet att det går att lyckas riktigt bra med det.

– Våra folköl har blivit bra och jag väljer hellre folkölen än starkölen så här på sommaren, säger Hultkrantz.

När GBG Beer Week släpptes 2016 blev ölet en enorm succé och ryktet om ölets smaker spred sig även utomlands. På ölsajten Ratebeer rankades ölet som en av världens bästa india pale ales. Ölet slutade sedan att bryggas vid årsskiftet.

Nu som då kommer det att gå pengar till organisationen GBG Beer Week för ölet. En krona per burk går till arrangemanget av kommande ölveckor i Göteborg. Totalt blir det runt 8000 burkar.

Över huvud taget har satsningen på folköl varit en framgång för Stigbergets och de batcher som bryggts har sålt slut snabbt.

– Det är ett resultat av corona-viruset. Vi hade pratat om att göra folköl tidigare, men under våren började vi att göra det. Nu hoppas vi att det här ölet ska bli så likt originalet som möjligt, säger Hultkrantz.