Succé – så många köper aktier i Poppels

Bildspel

Bild 2 av 2

Sara Silow är nyanställd på Poppels och blir den som håller i alla kontakter med de nya aktieägarna.


 

Målet var högt satt för Poppels crowdfunding och man siktade på 18 miljoner kronor. Nu är allt sammanräknat och de intresserade har tecknat sig för otroliga 45 miljoner.

Det blev alltså en otrolig succé och troligen en av Sveriges största crowdfundingkampanjer oavsett bransch.

– Det är svårt att ta in, det är smått ofattbart, säger marknadschefen Magnus Pettersson.

– Tänk att det kan vara sådant intresse, det är en sak att säga att man vill vara med, men nu har så många visat att de vill vara med, säger vd Mats Wahlström.

3567 personer har anmält intresse och det gör att alla har får aktier men inte så många som man önskat.

– Vi har sagt det från början att en bred ägarbas ska prioriteras. Vi kunde ha valt först till kvarn men vi vill ha in så många som möjligt. Det ska kunna vara en kul grej och alla ska kunna vara med, säger Magnus.

De flesta av de som tecknat sig kommer från Göteborg och därefter följer Stockholm. Sedan är det ganska jämnt fördelat bland övriga städer.

Alla som tecknat sig kommer att få köpa 80 aktier, som är värda 1920 kronor. Därefter fördelas det proportionerligt efter vad de intresserade har önskat att få köpa. Alla önskemål dras ner till 30 procent av det önskade. De som satsar mest landar på strax under 300 000 kronor.

I dag känns det förstås naturligt att ha gjort satsningen, men inför starten av crowdfundingkampanjen fanns det en viss osäkerhet.

– Vi var absolut inte säkra på att få 18 miljoner. när vi skulle trycka på knappen första dagen frågade vi oss vad som händer om ingen är intresserad. Vi har många följare i sociala media och har fått bra respons från kunder så vi hade förhoppningar, sade Pettersson.

150 anmälde sig första timman och 500 första dagen. Efter sex dagar var det fulltecknat. Trots det stora intresset är det inte aktuellt att ta in mer pengar nu.

– Vi kan göra en ny men nu är hela bolagsordningen gjorde för den här satsningen på 18 miljoner kronor. Det är de här pengarna vi behöver.

Nuvarande ägare är kvar men äger nu en mindre del av företaget. De har emitterat b-aktier och grundarna har a-aktier.

På nästa årsstämma blir det en hel del personer som kommer att vilja vara med.

– Det blir en riktig fest, säger Wahlström.

Sara Silow har nu anställts för att jobba med det här och blir community manager.

Viktigt att alla frågor kommer till någon som är ansvarig och som kan svara på alla frågor.

Viktigt att behandla alla nya delägare bra, om det blir ambassadörer för Poppels är det fantastiskt, säger Pettersson.

För Mats Wahlström påminner läget lite om den han hade när företaget var nystartat.

– Vi vill återskapa den känslan som vi hade när vi 15 startade det här. Nu vill vi återskapa den känslan även om man äger en liten del av bryggeriet.

Alla i personal har tecknat aktier och det ser man mycket postivt på

Vart ska då pengarna gå?

– Vi vill kunna öka exporten och göra en satsning där. Vi vill skaffa en egen burklina, satsa på ett kyllager och ett pilotbryggverk. Ett kyllager behövs som en del i kvalitetsarbetet när vi exporterar mer och allt mer öl går direkt från bryggeriet, säger Pettersson.

– Känns jätteroligt med bryggverket där vi kan satsa på tester, nya öl till vår restaurang, påpekar Wahlström

I dag gör Poppels två öl på burk och ett tredje är på gång. Målet med satsningen på burklina är att utöka det även om det inte är aktuellt att ta bort flaskorna.

När det gäller export finns i dag distribution i 35 olika länder. Förhoppningen är att det ska växa och samtidigt vill man jobba hårdare i vissa länder. Framför allt är de brittiska öarna en intressant marknad.