Följ med oss till Oppigårds nybygge

Bildspel

Bild 7 av 9

Pingisbordet mitt i lokalen blir försvinnade litet i jämförelse med jästankar och flasktappningslinan.

Premiären för Sveriges största mikrobryggeri närmar sig. Oppigårds kommer i framtiden att ha möjlighet att tillverka upp mot fem miljoner liter öl per år. Följ med Beernews in i det nya spännande bryggeriet.

Det är en mäktig byggnad som uppförts en knapp mil utanför Hedemora. Ett stort vitt hus helt anpassat för ölbryggning och som tagit drygt två år att bygga.

– Det mesta är på plats nu, snart väntar en inkörningsperiod, säger marknadschefen Erika Olsson.

Vi träffas första i de lokaler som Oppigårds sakta men säkert har byggt ut sedan starten 2004. Den del som först var brygghus är nu kontor, och mycket har hänt under åren.

– Det har blivit en påbyggnad varje år, vi har hela tiden återinvesterat i lokaler och kvalitetsförbättringar, säger Olsson.

Det är inte direkt något litet bryggeri som funnits nu heller. I fjol bryggdes 1,8 miljoner liter öl och i år blir det mer.

-Visst har bryggeriet växt mycket, speciellt de sista fem åren. Fokus har varit och är fortfarande kvalitet och produktutveckling. Det har hänt så otroligt mycket under åren och vi har allt att tacka intresserade ölkonsumenter för det, säger Olsson.

Men de senaste åren har Oppigårds närmat sig maxproduktion i nuvarande bryggeri. Det har jobbats i skift på bryggverket på 4000 liter och 2014 påbörjades bygget av det bryggeri som inom några veckor ska börja testköras.

I det nya bryggeriet finns möjlighet att brygga närmare fem miljoner liter öl på ett år. Dessutom finns det gott om plats för fler tankar bredvid den redan imponerande raden av 24 000-literstankar i nybygget.

– Det är klart att det blir skillnad. Nu kan vi dessutom använda det gamla bryggeriet till produktutveckling och bryggning av öl för mindre lanseringar.

En helt ny flasktappningslina sträcker sig genom stora delar av lokalen och det finns väl tilltagna utrymmen för bryggverk och öllager. Dessutom finns en övervåning med möjlighet att ta emot gäster, som då kan se ut både mot bryggeriet och tappningslokalen.

I dagsläget är Oppigårds stora fokus på den svenska marknaden. Runt 95 procent av ölet hamnar på flaska och 85 procent av försäljningen sker på Systembolaget.

En del export sker i dagsläget till några länder i Europa. Oppigårds var tidiga med att exportera till USA, men den satsningen kom av sig. Nu får vi se om det blir en ny satsning där, Oppigårds var i alla fall ett av få svenska bryggerier som var inbjudna till den stora ölfestival i Kentucky som nyligen arrangerades av importören Shelton Brothers.

– Det är absolut Sverige som är i fokus men det är spännande att det finns intresse för vårt öl i andra länder också, säger Olsson.

Man kan lugnt konstatera att det har hänt en hel del sedan ägaren Björn Falkeström började med hembryggning på 1990-talet. I dag finns 18 personer anställda och Oppigårds har lyckats med att både frälsa ölnördarna och de lite mindre intresserade.

Och då ska man ha klart för sig att bryggeriets största satsning någonsin ännu inte har kommit igång.