Hon ska ge strukturen när Stigbergets växer

Maria Ejdeskog, ny vd för Stigbergets Bryggeri sen 1 augusti.

Hon har kommit för att sätta struktur på snabbväxande Stigbergets. Men nya vd:n Maria Ejdestig betonar hantverket och kreativiteten lika mycket.

Tidigare i år meddelade Nils Hultkrantz att Stigbergets Bryggeri skulle leta efter en extern vd. Han ville själv inte längre ta de bitarna, utan i stället koncentrera sig på andra saker i företaget.

Tidigare i somras stod det klart att den nya vd:n skulle komma att heta Maria Ejdestig och nu har hon börjat på nya jobbet.

– Det är en väldigt härlig atmosfär med underbara medarbetare. Jag har blivit väldigt väl mottagen utifrån att jag inte har någon erfarenhet från branschen, de har varit väldigt tålmodiga när de lärt mig allt jag behöver veta, berättar den nya vd:n.

Hon började den 1 augusti. Tidigare har hon jobbat med inredningsdesign och blev 2015 vd för Senab Concepts, ett företag som enligt henne då var i ett läge som liknar det som Stigbergets är i idag.

– När jag började på Senab hade fokus varit på tillväxt och all struktur var inte på plats. Det är ungefär samma sak med Stigbergets. Det är väldigt lockande att vara med på en sån resa, att sätta struktur på plats. Det har jag gjort och det kan jag.

Ibland kan man få ett intryck av ett visst kreativt kaos på Stigbergets, men även om Maria ser som sin uppgift att strukturera upp företaget vill hon inte mista den biten.

– Den kreativa delen är en väldigt viktig byggsten i kulturen. Den har visat sig vara väldigt bra och den ska vi behålla. De kreativa processerna är viktiga och de är ibland spontana, då ställer det krav på att organisationen har en struktur som kan hantera det.

Under sina första veckor har Maria varit runt på företagets olika enheter och bland annat fått vara med på bryggningar både på Ringön och Blomstergatan, men det visar sig att det inte var de första hon varit med om.

– Min man bryggde mycket hemma, så jag har förståelse för processen och vilket jobb som ligger bakom.

Öl dricker hon gärna, oftast blir det lager, men även moderna stilar uppskattas.

– Ipa, som är Stigbergets signum, gärna humlade med mycket fruktsmak, är väldigt gott. Annars är jag mer traditionell och lager är det jag dricker oftast, men vi gör ju väldigt goda lager nu också, avslutar hon.

Nils Hultkrantz har tidigare sagt att fortsättningsvis ska ägna mer tid produktutveckling, marknad, restauranger och försäljning mot Systembolaget.